collectie in gm
collectie in galerij
collectie op reis
collectie elders
hele collectie
schilderijen uitgelicht
zoeken op beeld
zoeken op kunstenaar
zoeken op thema
zoeken op titelwoord
top 10
collectiegeschiedenis
restauratie/onderzoek
nieuw in mauritshuis

print

 


Rogier van der Weyden geldt, samen met Jan van Eyck, als de grondlegger van de Vlaamse schilderkunst. Dit altaarstuk is het enige werk van hem in een Nederlands museum.

Het schilderij toont hoe Christus’ volgelingen en zijn moeder Maria treuren bij zijn lijk, dat zojuist van het kruis is gehaald. Het zielloze lichaam wordt in een lijkwade gelegd. Maria is neergeknield en Johannes houdt haar troostend bij de schouders vast. De bisschop rechts komt niet voor in het bijbelverhaal. Hij is de 15de-eeuwse opdrachtgever van het schilderij. Deze wordt bijgestaan door zijn beschermheiligen: Petrus (met sleutels) en Paulus (met zwaard).

De bewening was een toepasselijk onderwerp voor een altaarstuk. Op het altaar wordt immers brood gezegend tot het lichaam van Christus, dat vervolgens als hostie aan de gelovigen wordt uitgereikt. De uitbeelding van Christus’ dode lichaam herinnerde gelovigen aan het offer dat hij voor hen had gebracht. 

Typisch voor Rogier van der Weyden is de emotionele bewogenheid van de figuren: ze laten hun hoofd hangen, fronsen de wenkbrauwen en over hun wangen rollen tranen.


 
 
 
kunstenaar
Rogier van der Weyden (en atelier)
titel
De bewening van Christus
datering
c.1460-1464?
materiaal
paneel
afmetingen
80,6 x 130,1 cm
 
 
| |
 
verstuur als e-card