Informatie

Alle informatie pagina resultaten

Collectie

Alle collectie resultaten
Verouderde browser

We zien dat je een verouderde browser hebt. Het kan zijn dat deze site daardoor niet goed weergegeven wordt. We adviseren je om je browser te updaten, indien mogelijk, naar de laatste versie.

Sluiten

Gouden zaal

De mooiste ruimte van het Mauritshuis is de Gouden Zaal. Deze ontvangstzaal werd na de brand van 1704 ingericht in de toen heersende Lodewijk XIV-stijl. Het werd een indrukwekkend geheel met veel krulwerk, verguldsel en schitterende wand- en plafondschilderijen van de Venetiaanse kunstenaar Giovanni Antonio Pellegrini.

In de loop der tijd is er heel wat veranderd aan de Gouden Zaal. Maar hoe zag de zaal er oorspronkelijk uit? Dat kunt u nu zien in deze digitale reconstructie.

Colofon

Deze digitale reconstructie is gebaseerd op recent wetenschappelijk onderzoek:
- onderzoek naar de kleurafwerking en vervaardiging van de digitale reconstructie vonden plaats in het kader van het project From Isolation to Coherence: an Integrated Technical, Visual and Historical Study of 17th and 18th Century Dutch Painting Ensemble onder leiding van Margriet van Eikema Hommes. Vijfjarig onderzoeksproject (2012-2017) gefinancierd door de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk onderzoek (vernieuwingsimpuls Vidi-financiering) ondergebracht bij de Technische Universiteit Delft. De Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed en het Rijksmuseum zijn partners in het project

- onderzoek naar de oorspronkelijke kleuren van Pellegrini’s schilderijen: restauratieatelier Mauritshuis in samenwerking met Shell Technology Centre Amsterdam, in het kader van het samenwerkingsproject Partners in Science.

Productie digitale reconstructie: DeRoDe3D. Digitale impressies van het oorspronkelijke aanzien van Pellegrini’s schilderijen: L. de Moor.

Adviezen: Willemijn Fock, Johan de Haan, Ruth Jongsma, Paula van der Heiden, Henny Brouwer, Arie Pappot, Carol Pottasch, Quentin Buvelot.

Deze digitale reconstructie kwam tot stand dankzij een financiële bijdrage van Stichting de Johan Maurits Compagnie.

Impressies van het oorspronkelijke aanzien van Pellegrini’s schilderijen kwamen tot stand dankzij een financiële bijdrage van het project From Isolation to Coherence.

Deel deze pagina