Informatie

Alle informatie pagina resultaten

Collectie

Alle collectie resultaten
Verouderde browser

We zien dat je een verouderde browser hebt. Het kan zijn dat deze site daardoor niet goed weergegeven wordt. We adviseren je om je browser te updaten, indien mogelijk, naar de laatste versie.

Sluiten

2019 – Rembrandt & De Gouden Eeuw jaar

Schrijf alvast de volgende tentoonstellingen in de agenda:


Rembrandt, Zelfportret, 1669, Mauritshuis, Den Haag

 

Rembrandt en het Mauritshuis

31 januari - 15 september 2019 - Het Mauritshuis heeft één van de belangrijkste collecties schilderijen van Rembrandt ter wereld. Ter nagedachtenis aan de 350e sterfdag van de meester-schilder van de Gouden eeuw zijn alle 18 schilderijen te zien in de monumentale ambiance van het Mauritshuis. De tentoonstelling bestaat niet alleen uit meesterwerken zoals De anatomische les van Dr. Nicolaes Tulp, maar ook uit schilderijen die niet langer toegeschreven worden aan Rembrandt. Deze kunstwerken zijn zelden of zelfs nooit tentoongesteld. Meer informatie.

 


Hallo Rembrandt!

20 juli t/m 15 september - Tijdens de zomervakantie van 2019 ontdekken families samen met kinderen van 3 – 11 jaar de beroemdste schilder van de Gouden Eeuw: Rembrandt. In een interactieve presentatie vol spellen, opdrachten en filmpjes maken jong én oud spelenderwijs kennis met de schilder en zijn schilderijen. Wie was Rembrandt en waarom was hij zo beroemd? Kom het zelf horen, voelen, ruiken en zien. Natuurlijk kan iedereen ook zélf aan de slag met verf en penselen en zo in onze Kunstwerkplaats in de huid kruipen van een 17de-eeuwse kunstenaar. Meer informatie.


Maes, De Luistervink, Wellington Museum, Apsley House, Londen Nicolaes Maes, De Luistervink, 1655–1659. Wellington Museum, Apsley House, Londen

Nicolaes Maes
Rembrandts veelzijdige leerling

17 oktober 2019 - 19 januari 2020 - In het Rembrandtjaar 2019 geeft het Mauritshuis ruim baan aan Nicolaes Maes, één van Rembrandts meest getalenteerde leerlingen. Maes begon zijn carrière met het schilderen van Bijbelse verhalen, waarin de invloed van zijn leermeester duidelijk terugkomt. In de daarop volgende jaren schilderde hij intieme huiselijke taferelen, die meestal gericht waren op vrouwen die zich bezighielden met huishoudelijke taken. Vanaf de jaren 1660 ontwikkelde Maes een elegante stijl van portretten die populair was bij zijn klanten in Dordrecht en Amsterdam. Het is de eerste, grote internationale tentoonstelling over deze kunstenaar met meer dan 30 schilderijen en belicht alle aspecten van Maes’ gevarieerde oeuvre.

Deel deze pagina