Informatie

Alle informatie pagina resultaten

Collectie

Alle collectie resultaten
Verouderde browser

We zien dat je een verouderde browser hebt. Het kan zijn dat deze site daardoor niet goed weergegeven wordt. We adviseren je om je browser te updaten, indien mogelijk, naar de laatste versie.

Sluiten

George Stubbs - De man, het paard, de obsessie

20 februari - 30 augustus 2020
Dit voorjaar tonen we in het Mauritshuis de allereerste Nederlandse tentoonstelling over de legendarische Britse paardenschilder George Stubbs. Absoluut hoogtepunt van de tentoonstelling is het levensgrote portret van het paard Whistlejacket, topstuk uit de National Gallery, Londen, dat voor het eerst naar het Europese vasteland komt. Ook is in de tentoonstelling het skelet te zien van Eclipse, het meest legendarische renpaard aller tijden, en het portret dat Stubbs maakte van deze hengst.

George Stubbs - minicolleges vanuit huis

Lea van der Vinde, conservator van de tentoonstelling George Stubbs - De man, het paard, de obsessie bespreekt vanuit huis de meest bijzondere schilderijen uit de tentoonstelling.

Bekijk de hele serie George Stubbs - minicolleges vanuit huis.

De man: George Stubbs

George Stubbs, Lord Torringtons jachtpersoneel vertrekt vanuit Southill, Bedfordshire. c.1767. The Bute Collection, Mount Stuart

Hoewel George Stubbs hier in Nederland nog nagenoeg onbekend is, hoort hij in Engeland zonder twijfel thuis in het rijtje met beroemde achttiende-eeuwse kunstenaars zoals Joshua Reynolds, Thomas Gainsborough en William Turner.

We focussen ons in deze tentoonstelling op de belangrijkste periode in de carrière van Stubbs: de jaren vijftig en zestig van de achttiende eeuw. Via de portretschilder Joshua Reynolds was Stubbs in contact gekomen met de elite van Engeland. Stubbs ontwikkelde zich vervolgens tot dé paardenportrettist van zijn land. Het paard was een statussymbool en vermogende eigenaren wilden graag een portret van hun snelste en mooiste paarden aan de muur.

Lees meer over George Stubbs, de man achter de paardenportretten.

Het paard

Hoewel Stubbs ook mensen en tal van andere diersoorten heeft vereeuwigd, waren het de levensechte paardenportretten waarmee hij zich als kunstenaar onderscheidde. Uniek aan Stubbs’ portretten van paarden is dat hij er niet alleen in slaagde om het uiterlijk van het paard vast te leggen, maar ook het karakter van het dier tot uitdrukking te brengen, zoals in dit uitzonderlijk levendige portret van de volbloed Blank. 

Lees meer over de paarden die voor George Stubbs poseerden.

George Stubbs, Blank, de bruine hengst van de Duke of Ancaster, begeleid door Old Parnam. c.1761. The Trustees of the Grimsthorpe & Drummond Castle Trust Limited


Stubbs Blank
George Stubbs, Whistlejacket, National Gallery.

George Stubbs, Whistlejacket, c.1762. National Gallery, Londen

Whistlejacket

Op de tentoonstelling is ook het levensgrote portret van Whistlejacket te zien. Het schilderij, dat tegenwoordig onderdeel is van de collectie van de National Gallery in Londen, is het meest geliefde werk uit Stubbs’ oeuvre en is slechts één keer eerder buiten het Verenigd Koninklijk tentoongesteld.

Eclipse

Waar de hengst Whistlejacket zijn faam vooral dankt aan Stubbs’ schildertalent, is de legendarische reputatie van het renpaard Eclipse geheel aan zijn eigen kwaliteiten te wijten. Eclipse was het beroemdste en succesvolste renpaard van de achttiende eeuw. Niet alleen het portret dat Stubbs maakte van Eclipse is in de tentoonstelling te zien, ook Eclipse zélf heeft de overtocht naar Nederland gemaakt. Althans: zijn skelet.

De obsessie

Stubbs drawing front

George Stubbs, twee studies. c.1756-1758. Royal Academy of Arts, Londen

Stubbs drawing back

Aan het succes van George Stubbs lag een diepgravende studie van de anatomie van het paard ten grondslag. Door eigenhandig paarden te ontleden wist Stubbs hen op een ongekend levensechte wijze te schilderen. 

In 1766 publiceerde Stubbs het boek The Anatomy of the Horse. Een baanbrekende publicatie met gedetailleerde illustraties waarvoor de kunstenaar internationaal veel waardering kreeg: het werd hét standaardwerk op het gebied van de anatomie van het paard. 

De tentoonstelling bevat naast 13 schilderijen ook 10 anatomische tekeningen van Stubbs. 

Lees meer over de obsessie van George Stubbs.

Mauritshuis

Het oeuvre van Stubbs heeft interessante raakvlakken met enkele zeventiende-eeuwse kunstwerken in het Mauritshuis. Vergelijk tijdens een bezoek aan de tentoonstelling het werk van Stubbs met Rembrandts Anatomische les van Dr Nicolaes Tulp, de levensgrote Stier van Paulus Potter en het werk van de paardenschilder Philips Wouwerman. Het laat goed zien hoe de Europese schilderkunst zich in de achttiende eeuw, mede onder invloed van de Verlichting, ontwikkelde.

Samenwerking MK Gallery, Milton Keynes

De tentoonstelling komt tot stand in samenwerking met de MK Gallery in Milton Keynes (Groot-Brittannië), waar de tentoonstelling George Stubbs: ‘All done from Nature' van 11 oktober 2019 tot en met 26 januari 2020 te zien was. De tentoonstelling daar is een overzicht van het gehele oeuvre van George Stubbs, terwijl het Mauritshuis de focus legt op het hoogtepunt van Stubbs zijn carrière.

De stier - Paulus Potter - Mauritshuis

Paulus Potter, De stier. 1647

 

George Stubbs - De man, het paard, de obsessie is van 20 februari tot en met 30 augustus te zien in het Mauritshuis
 
catalogus tentoonstelling George Stubbs - De man, het paard, de obsessie


Tentoonstellingscatalogus

Meer weten over George Stubbs en de schilderijen uit deze tentoonstelling? Lea schreef ook een rijk geïllustreerde Nederlandstalige catalogus, uitgegeven door Waanders Uitgevers. De catalogus is onder andere verkrijgbaar in de webshop van het Mauritshuis.

Catalogus bestellen

Met dank aan

De tentoonstelling wordt mede mogelijk gemaakt door bijdragen van de Vrienden van het Mauritshuis, Nationale-Nederlanden, onderdeel NN Group en de Dutch Masters Foundation.

Blijf op de hoogte