Informatie

Alle informatie pagina resultaten

Collectie

Alle collectie resultaten
Verouderde browser

We zien dat je een verouderde browser hebt. Het kan zijn dat deze site daardoor niet goed weergegeven wordt. We adviseren je om je browser te updaten, indien mogelijk, naar de laatste versie.

Sluiten

Nicolaes Maes - Rembrandts veelzijdige leerling

17 oktober 2019 - 19 januari 2020

In het Mauritshuis sluiten we het Rembrandt & de Gouden Eeuw jaar af met de eerste internationale overzichtstentoonstelling over een van Rembrandts meest getalenteerde leerlingen: Nicolaes Maes.

Nicolaes Maes, De oude kantwerkster

Inspiratiebron voor De Hooch en Vermeer 

Met zijn originele voorstellingen van het leven van alledag was Nicolaes Maes één van de meest vernieuwende schilders van de Hollandse Gouden Eeuw. Zijn huiselijke taferelen zijn een inspiratiebron geweest voor schilders als Pieter de Hooch en Johannes Vermeer. In de levensechte weergave van emoties toont Maes zich een volwaardige leerling van Rembrandt.




Nicolaes Maes, De oude kantwerkster, c. 1655. Mauritshuis

Hallo luistervinken! Beluister de hoorspelen over Nicolaes Maes

Door middel van drie levendige hoorspelen geven we een inkijkje in het leven en werk van Nicolaes Maes. Kom binnen in het atelier en maak kennis met Rembrandts veelzijdige en talentvolle leerling.

Startknop video 1 Nicolaes Maes in het Mauritshuis
Startknop video 2 Nicolaes Maes in het Mauritshuis
Startknop video 3 Nicolaes Maes in het Mauritshuis

Tickets

Nicolaes Maes - Rembrandts veelzijdige leerling is nog tot en met 19 januari te zien in het Mauritshuis

Bestel nu

De drie fases in het werk van Maes

Bijbelse verhalen in de stijl van Rembrandt

Maes begon zijn carrière met het schilderen van Bijbelse verhalen, waarin de invloed van zijn leermeester duidelijk is te zien. Rembrandt was een toegewijde leraar die zijn leerlingen uitdaagde om inventief te zijn en nieuwe dingen te bedenken. Maes liet zich door zijn leermeester inspireren, maar zocht tegelijk altijd naar eigen, nieuwe oplossingen. Dat is goed te zien op Het offer van Abraham (c. 1653). Dit Bijbelse thema gaf Maes een explosieve lading mee.



Nicolaes Maes, Het offer van Abraham, c. 1653. Agnes Etherington Art Centre, Kingston

Nicolaes Maes, Het offer van Abraham
Maes, De Luistervink, Wellington Museum, Apsley House, Londen

Luistervinken en andere huiselijke scènes

In de daarop volgende jaren schilderde Maes intieme taferelen met vrouwen die zich bezighouden met hun huishoudelijke taken. Geliefd zijn de luistervinkjes; voorstellingen waarin is te zien hoe de vrouw des huizes haar dienstmeid betrapt met een vrijer. Schalks en samenzweerderig kijkt mevrouw ons aan, met haar vinger op de lippen trekt ze de aandacht van de kijker én maant tot stilte. Uit het Dordrechts Museum, de Guildhall Art Gallery en het Wellington Museum (beide Londen) komen prachtige luistervinken.


Nicolaes Maes, De luistervink, c. 1656. Wellington Museum, Apsley House, Londen

Nicolaes Maes, Portret van een meisje met herten

Portretten - het grote succes

Het grootste succes, ook financieel, had Maes tijdens zijn leven als portretschilder. Zijn opdrachtgevers zijn luxueus gekleed, of zelfs in fantasiekostuum weergeven, en staan in parkachtige landschappen met antieke bouwsels en fonteinen. De portretten van een meisje met herten en haar broertje met ijsvogel en hond (1671) blinken uit door kleur en elegantie.


Nicolaes Maes, Portret van een meisje met herten en Portret van een jongen in Romeins tuniek met ijsvogel en hond , 1671. Privé collectie

Nicolaes Maes, Portret van een jongen in Romeins tuniek met ijsvogel en hond

Deze tentoonstelling wordt mede mogelijk gemaakt met steun van de Stichting Vrienden van het Mauritshuis,
Nationale-Nederlanden, onderdeel NN Group, de Dutch Masters Foundation en het Prins Bernhard Cultuurfonds

Deel deze pagina