Informatie

Alle informatie pagina resultaten

Collectie

Alle collectie resultaten
Verouderde browser

We zien dat je een verouderde browser hebt. Het kan zijn dat deze site daardoor niet goed weergegeven wordt. We adviseren je om je browser te updaten, indien mogelijk, naar de laatste versie.

Sluiten

Vereniging Rembrandt

Al meer dan 130 jaar werkt de Vereniging Rembrandt aan haar missie om unieke schilderijen voor Nederland te behouden. Met een collectief mecenaat van meer dan twaalfduizend kunstminnende leden, helpt zij Nederlandse musea met bijzondere kunstaankopen. Het Mauritshuis was het eerste museum dat profiteerde van de steun van de Vereniging Rembrandt.

steun Mauritshuis vereniging rembrandt

Al in 1894 kon met steun van de Vereniging Rembrandt een belangrijk werk worden toegevoegd aan de Mauritshuis collectie. Abraham Bredius, destijds directeur van het Mauritshuis, wist het schilderij Portret van een man uit de familie Lespinette van Hans Memling hierdoor te verwerven voor het Mauritshuis. En nog steeds wordt het museum door de Vereniging Rembrandt gesteund bij de uitbreiding van zijn collectie oude meesters.

Tot op heden zijn er in totaal 52 schilderijen aangekocht met steun van de Vereniging. Daaronder bevinden zich grote publiekslievelingen als Lachende jongen van Frans Hals, Vaas met bloemen van Jan Davidsz de Heem en Oude vrouw en jongen met kaarsen van Peter Paul Rubens. De meest recente aankoop, Berglandschap met de heilige Hiëronymus van Paul Bril dateert uit 2013. De Vereniging Rembrandt toont zich al meer dan een eeuw een bondgenoot van het Mauritshuis.

Hans Memling, Portret van een man uit de familie Lespinette, ca. 1485 - 1490

Dit paneel met een biddende man vormde oorspronkelijk het rechterluik van een devotiediptiek waarbij op het verloren linkerluik waarschijnlijk Maria en kind te zien waren, tot wie de geportretteerde zijn gebed richtte. Het portret werd in 1894 op een veiling aangeboden als een schilderij van Antonello da Messina. Abraham Bredius had echter onmiddellijk door dat het een werk van Hans Memling betrof en sloeg onmiddellijk zijn slag. Bredius kreeg van de Vereniging Rembrandt een aankoopkrediet en sindsdien hangt het werk in het Mauritshuis, waar het nog steeds een van de hoogtepunten van de collectie vormt.

Hans Memling, Portret van een man uit de familie Lespinette, c. 1485 - 1490

Jan Steen, ‘Soo voer gesongen, soo na gepepen’, c. 1668 - 1670

Jan Steen, So voer gesongen, soo na gepepen, ca. 1665

Dit levendige schilderij is niet alleen een groepsportret, maar bevat ook een zelfportret van Jan Steen. Hij is de man met de zwarte hoed die het jongetje leert roken, waarmee hij illustreert dat kinderen niet alleen het goede, maar ook het slechte voorbeeld van hun ouders overnemen. Dit werk is ongetwijfeld bedoeld als waarschuwing aan alle ouders. Al sinds 1816 hing dit schilderij in Den Haag als onderdeel van de verzameling Steengracht. Toen deze verzameling in 1913 onder de veilinghamer zou komen, luidden twee Haagse bestuurders van de Vereniging Rembrandt de alarmklok en stelden voor de gehele collectie te verwerven. De Vereniging startte een grootscheepse campagne om geld in te zamelen en kon daarmee een deel van de collectie kopen, waaronder dit schilderij van Jan Steen. Zo bleef dit iconische schilderij behouden voor de collectie Nederland en heeft het Mauritshuis er een publiekstrekker bij.

Frans Hals, Lachende jongen, ca. 1625

In 1968 kocht het Mauritshuis met behulp van o.a. de Vereniging Rembrandt dit kleine portretje van een lachend jongetje dat door Frans Hals met snelle streken en ongelofelijke trefzekerheid is geschilderd. Het schilderijtje was ooit gekocht door de twintigjarige Barones Anne-Marie de Goldschmidt-Rothschild, die het vijftig jaar koesterde en het tijdens haar omzwervingen over de wereld altijd bij zich hield. Uiteindelijk heeft zij het voor een vriendenprijs aan het Mauritshuis verkocht, maar alleen op voorwaarde dat zij het gedurende de rest van haar leven negen maanden per jaar in bruikleen zou krijgen. Tussen 1968 en 1973 reisde het schilderijtje dan ook jaarlijks tussen Parijs en Den Haag. Vanaf 1973 is het dagelijks te bewonderen in het Mauritshuis.

Frans Hals, Lachende jongen, c. 1625
Jan Davidsz de Heem, Vaas met bloemen, c. 1670

Jan Davidsz de Heem, Vaas met bloemen, ca. 1670

Bloemstillevens van De Heem zijn zeldzaam. Daarom was het Mauritshuis zeer verheugd toen de Stichting Vrienden van het Mauritshuis met behulp van de Vereniging Rembrandt dit kleurrijke en zeer goed bewaarde doek in 1993 wist te verwerven. Sindsdien is dit eersteklas exemplaar als langdurig bruikleen in het bezit van het museum.

Rembrandt, Portret van een oude man, 1667

Een late Rembrandt verwerven is een uitdaging omdat vrijwel alle meesterwerken al in museaal bezit zijn. Dit schilderij uit de late periode van Rembrandt is in zeer goede staat en heeft veel zeggingskracht. De oude man zit bijna klem in de stoel en zijn jas kan bij zijn buik nauwelijks dicht. Met één streek van zijn penseel weet de schilder dit uit te beelden. Dat het Mauritshuis een bod kon doen op deze Rembrandt was een buitenkansje. Het voorlopige koopcontract werd in 1999 al gesloten voordat er fondsen beschikbaar waren. Maar de bijdrage van de Vereniging Rembrandt heeft veel andere organisaties en particuliere instellingen over de streep getrokken om deel te nemen in deze aankoop. Daarmee kwam een droom van het Mauritshuis uit. 

Rembrandt van Rijn, Portret van een oude man, 1667
Paul Bril, Berglandschap met de heilige Hieronymus, 1592

Paul Bril, Berglandschap met de heilige Hiëronymus, 1592

Paul Bril trok als jonge schilder van Antwerpen naar Rome en werd daar de invloedrijkste landschapsschilder van zijn tijd. Dit landschap schilderde Bril op koper, een ondergrond die heel geschikt is voor fijne details. Links is de heilige Hiëronymus te zien die in eenzaamheid bidt en boete doet. Het landschap is een fantasielandschap zoals Vlaamse kunstenaars in de 16de eeuw dat schilderden. In 2013 is dit schilderij door het Mauritshuis verworven. Door de gestegen prijzen op de kunstmarkt is het tegenwoordig geen uitzondering dat de gelden bijeen worden gebracht door meerdere partijen. Dat geldt onder andere voor dit schilderij van Paul Bril, waaraan ook de Vereniging Rembrandt heeft bijgedragen.

Bekijk ook het boek dat de Vereniging Rembrandt uitgaf ter ere van de heropening van het Mauritshuis.

Deel deze pagina