Informatie

Alle informatie pagina resultaten

Collectie

Alle collectie resultaten
Verouderde browser

We zien dat je een verouderde browser hebt. Het kan zijn dat deze site daardoor niet goed weergegeven wordt. We adviseren je om je browser te updaten, indien mogelijk, naar de laatste versie.

Sluiten

Bartolomäus Bruyn - Ontdek de portretten

Enorm blij zijn we met de verwerving van het portret Jakob Omphalius, geschilderd door Bartholomäus Bruyn de Oude. Het portret vormt een tweeluik met het portret van Jakobs verloofde Elisabeth Bellinghausen, dat al in 1951 naar het Mauritshuis kwam, als langdurig bruikleen van het Rijksmuseum. Zo komt een bruidspaar weer bij elkaar dat bijna 125 jaar geleden op een veiling van elkaar werd gescheiden.

Verloving

Elisabeth Bellinghausen en Jakob Omphalius uit Keulen gaven elkaar op 8 februari 1539 het ja-woord, maar hier zijn ze nog verloofd, want Elisabeths vlechten komen onder haar kapje uit. En zo droegen getrouwde vrouwen hun haar niet. De verloofden lieten zich portretteren door de Keulse schilder Bartholomäus Bruyn de Oude (1493-1555), die veel van dit soort dubbelportretten maakte.

Bartholomaus Bruyn tweeluik Mauritshuis Den Haag

Portret van Jakob Omphalius (1500-1567), 1538/39, Portret van Elisabeth Bellinghausen (c. 1518- c. 1577), 1538/39.

 

Sprekende details

Bruyns portretten vallen op door de heldere kleuren die hij gebruikte. Het meest in het oog springend is de azuurblauwe achtergrond. Die komt veel voor op portretten van Duitse meesters uit de 16de eeuw. Bruyn werkte ook met andere heldere kleuren – kijk maar naar Jakobs rode mouwen en Elisabeths gele ceintuur. Met fijne penseelstreken gaf hij de gezichten van zijn opdrachtgevers weer. Die lijken daardoor levensecht.

Bartholomaus Bruyn Portrait of Jakob Omphalius Mauritshuis
Bartholomaus Bruyn Portrait of Jakob Omphalius detail sleeves Mauritshuis
Bartholomaus Bruyn Portrait of Elisabeth Bellinghausen detail belt Mauritshuis The Hague

Paasbest

Jakob Omphalius houdt een briefje in zijn hand – of daar wat op staat, is niet te zien. Zijn arm rust op een balustrade, die doorloopt in het portret van Elisabeth. Daardoor vormen de twee panelen visueel één geheel. Met ranke vingers houdt Elisabeth een bloempje vast, voor Jakob. Het is bitterzoet (Solanum dulcamara), een bloem die vaker voorkomt op Keulse verlovingsportretten uit de vroege 16de eeuw.


Bruyn schilderde de kleding van zijn opdrachtgevers heel gedetailleerd, zoals Elisabeths rijkversierde ceintuur en het fijne borduursel langs haar hemd.
Elisabeths kapje – een Stickelchen – is versierd met goudborduursel en parels. Alleen haar vlechten zijn zichtbaar, de rest van haar haar zit onder het kapje, om haar voorhoofd mooi hoog te laten lijken, schoor Elisabeth haar haargrens weg.


Met serieuze blik en op hun paasbest lieten Elisabeth en Jakob zich vereeuwigen door dé societyschilder van hun woonplaats Keulen, als blijvende herinnering aan hun verloving.

Bartholomaus Bruyn Portrait of Jakob Omphalius detail letter Mauritshuis Bartholomaus Bruyn Portrait of Elisabeth van Bellinghausen detail flower Mauritshuis

Blijf op de hoogte