Informatie

Alle informatie pagina resultaten

Collectie

Alle collectie resultaten
Verouderde browser

We zien dat je een verouderde browser hebt. Het kan zijn dat deze site daardoor niet goed weergegeven wordt. We adviseren je om je browser te updaten, indien mogelijk, naar de laatste versie.

Sluiten

Collectie op reis

Het Mauritshuis heeft een kleine en overzichtelijke collectie oude meesters, met als zwaartepunt de Nederlandse schilderkunst van de 17de eeuw. Gewoonlijk is in het Mauritshuis bijna een derde van de schilderijenverzameling te zien. Daarnaast toont het museum nog eens 150 schilderijen uit de eigen collectie in de Galerij Prins Willem V.

Tijdelijke bruiklenen

Soms zijn kunstwerken tijdelijk niet op zaal te bewonderen in verband met onderzoek of tentoonstellingen in binnen- en buitenland. Topstukken als het Meisje met de parel en Gezicht op Delft hangen in principe altijd. Wanneer belangrijke schilderijen worden uitgeleend vermelden we dit ruimschoots van tevoren op deze pagina.



Rogier van der Weyden (en atelier), De bewening van Christus, c. 1460-1464?, Mauritshuis Den Haag

Rogier van der Weyden (en atelier), De bewening van Christus, c. 1460-1464?

Het Mauritshuis gaat een van zijn oudste en bijzonderste kunstwerken onderzoeken en restaureren: De bewening van Christus, omstreeks 1460-1464 geschilderd door Rogier van der Weyden. Het schilderij wordt voor de ogen van het publiek in de tentoonstelling 'Rogier van der Weyden - onderzoek en restauratie' (14 juni – 9 september 2018) gerestaureerd.

Van 4 januari 2018 tot en met 13 juni 2018 is dit schilderij niet te zien.


Michel Sittow, Portret van een man, c. 1510

Te zien in de tentoonstelling Michel Sittow: Estonian Painter at the Courts of Renaissance Europe.

Van 28 januari tot 13 mei in de National Gallery of Art in Washington.

Van 8 juni tot 16 september in het Kumu Art Museum in Tallinn.

Langdurige bruiklenen

Het Mauritshuis wil actief meewerken aan een zinvolle verspreiding van het Nederlands openbaar kunstbezit. Het streven is om objecten die niet goed passen in de kerncollectie elders onder te brengen, waar ze beter tot hun recht kunnen komen.

Sinds de opening van het Frans Hals Museum in 1913 heeft het Mauritshuis enkele zeer grote schilderijen en andere voorstellingen die niet in de collectie passen, in bruikleen gegeven aan het Haarlemse museum. Deze bruiklenen zijn daar niet meer weg te denken, zoals De bruiloft van Peleus en Thetis, een enorm schilderij van Cornelis Cornelisz van Haarlem.

In 1948 werden alle Italiaanse en Spaanse werken in bruikleen gegeven aan het Rijksmuseum in Amsterdam. Twee 15de-eeuwse portretten door Piero di Cosimo spelen een sleutelrol in de vernieuwde presentatie van het Rijksmuseum. In Amsterdam vormt ook Salomé met het hoofd van Johannes de Doper uit 1524 van Jacob Cornelisz van Oostsanen een belangrijke aanvulling op de verzameling.

Ook in enkele buitenlandse musea kunnen bezoekers langdurige bruiklenen van het Mauritshuis tegenkomen, zoals een historiestuk door Arent de Gelder in de National Gallery in Londen. Met dit laatste museum heeft het Mauritshuis een uitwisselingsprogramma. Als ‘tegenbruikleen’ ontving het Mauritshuis een prachtig landschap met vee van Aelbert Cuyp, een kunstenaar die onvoldoende is vertegenwoordigd in Den Haag.

In 2016 vond het gigantische schilderij Dode zwaan van Jan Weenix een nieuwe plek in het Rijksmuseum Twenthe naar aanleiding van de tentoonstelling Hoogte- en dieptepunten uit het depot. In de tentoonstelling werd een selectie schilderijen uit het depot van het Mauritshuis gepresenteerd waarbij de vraag centraal stond waarom de betreffende werken niet op zaal hangen. De reden dat het schilderij van Weenix niet getoond werd is het enorme formaat van het kunstwerk. 

Dode zwaan van Jan Weenix

Deel deze pagina