Jacob Jordaens

De aanbidding der herders

937 voorzijde
937 detail signatuur
937 achterzijde
937 ingelijst
937 voorzijde
937 voorzijde

Jacob Jordaens
De aanbidding der herders

1617 Te zien in Zaal 3

Maria houdt de slapende Jezus in haar armen en toont hem aan de herders. De schilder zoomde flink in, waardoor het lijkt of we als kijkers vooraan staan – de beste plek om het kind te zien én de reflecties in de glimmende, koperen kan.

Het schilderij toont stijlkenmerken van het werk van Caravaggio, bekend om zijn sterke lichteffecten en rauwe realisme. De Vlaming Jordaens is echter nooit in Italië geweest. Hij maakte kennis met het caravaggisme via andere kunstenaars, zoals Rubens.

Technische details

Luister en ontdek meer over dit schilderij

Mauritshuis - algemene audiotour
Mauritshuis - Algemene audiotour
Mauritshuis Perspectief
  • Mauritshuis

    Algemene audiotour

Alle audiofragmenten

  • Mauritshuis

    Algemene audiotour

    Mauritshuis Perspectief
Humor in kunst (met Diligentia & Pepijn)
Glodi Lugungi - Cabaretier
Glodi Lugungu
  • Glodi Lugungi

    Cabaretier

Alle audiofragmenten

  • Glodi Lugungi

    Cabaretier

    Glodi Lugungu
937 voorzijde

Jacob Jordaens
De aanbidding der herders

1617 Te zien in Zaal 3

Verworven met steun van de Stichting Vrienden van het Mauritshuis, 1959
Naar boven

Detailgegevens

Algemene informatie
Jacob Jordaens (Antwerpen 1593 - 1678 Antwerpen)
De aanbidding der herders
1617
schilderij
937
Zaal 3
Materiaal en technische gegevens
olieverf
paneel
125 x 95,7 cm
Opschriften
linksonder, op het handvat van de kan: I.IOR

Herkomst

Prins Lichnowsky, Kuchelna, Silezië, vóór 1905; kunsthandel Paul Cassirer, Berlijn en Amsterdam, 1927-1928; A.N.F. Rhodius, Bennebroek; F.R.H. Rhodius, Heemstede, 1953; verworven met steun van de Stichting Vrienden van het Mauritshuis, 1959