Nicolaes Maes

De oude kantwerkster

1101 voorzijde
1101 detail signatuur
1101 achterzijde
1101 ingelijst
1101 voorzijde
1101 voorzijde

Nicolaes Maes
De oude kantwerkster

1655 Te zien in Zaal 14

In een eenvoudige ruimte zit een oude vrouw gebogen over haar handwerk. Ze zit geconcentreerd te kantklossen. Handwerken werd in de 17de eeuw gezien als een vrouwelijke deugd en was een symbool voor huiselijke ijver. Dit schilderij toont dus hoe men vond dat het hoort: een ijverige vrouw in een proper huis.

Het schilderij straalt een intieme, verstilde sfeer uit. Dat komt onder andere door Nicolaas Maes’ terughoudende kleurgebruik (bruin, rood, zwart en wit) en de subtiele lichtval in het duistere vertrek.

Technische details

Luister en ontdek meer over dit schilderij

Mauritshuis - algemene audiotour
Mauritshuis - Algemene audiotour
Mauritshuis Perspectief
  • Mauritshuis

    Algemene audiotour

Alle audiofragmenten

  • Mauritshuis

    Algemene audiotour

    Mauritshuis Perspectief
1101 voorzijde

Nicolaes Maes
De oude kantwerkster

1655 Te zien in Zaal 14

Verworven met steun van de Stichting Vrienden van het Mauritshuis, Fonds 1818 en de Vereniging Rembrandt, 1994
Naar boven

Detailgegevens

Algemene informatie
Nicolaes Maes (Dordrecht 1634 - 1693 Amsterdam)
De oude kantwerkster
1655
schilderij
1101
Zaal 14
Materiaal en technische gegevens
olieverf
paneel
38,8 x 35,9 cm
Opschriften
rechtsonder, op de voet van de kantklostafel: N. MAES
MAE ineen

Herkomst

Edward Vernon Utterson, Londen; zijn veiling, Londen, 26 mei 1832 (Lugt 12996), nr. 49 (als door Dirk Maes; voor 35,3 pond aan Artis); Richard Artis, Londen; zijn veiling, Londen, 23 april 1836 (Lugt 14317), nr. 60 (voor 69,6 pond aan Coleman); vermoedelijk veiling Lord Northwick, Londen, 24 mei 1838 (Lugt 15091), nr. 9; ds. W. Clowes, Manchester; vererfd aan H.A. Clowes, Norbury, Derbyshire; zijn veiling, Londen (Christie’s), 17 februari 1950, nr. 40; Brod Gallery, Londen, 1950; Stanley S. Wulc, Rydal, Pennsylvania; zijn veiling, Londen (Christie’s), 29 juni 1973, nr. 57; veiling Londen (Christie’s), 18 april 1985, nr. 14; Reggie Graham; Diethelm Doll, Bad Godesberg; veiling Londen (Sotheby’s), 6 juli 1994, nr. 18; verworven met steun van de Stichting Vrienden van het Mauritshuis, Fonds 1818 en de Vereniging Rembrandt, 1994