Highlights van de tentoonstelling

In volle bloei

Ambrosius Bosschaert De Oude Vaas Met Bloemen In Een Venster MH679 Mauritshuis

Het Mauritshuis bezit een rijke verzameling bloemstillevens. Voor In volle bloei is deze collectie aangevuld met bruiklenen uit musea en particuliere collecties. Dankzij een tentoonstelling krijgen we de kans om bepaalde kunstwerken naast elkaar te hangen, die je normaal niet samen zou zien. Dat is uniek! Zo kunnen we naast onze eigen meesterwerken met bloemen, ook schilderijen laten zien die je anders niet tegelijk in één ruimte zou vinden. 

Hier vind je een aantal topstukken uit de tentoonstelling die je eigenlijk gewoon in het echt moet komen bewonderen. Zien we je snel?

Michaelina Wautier

Dit schilderij van Michaelina Wautier maakt een verwijzing naar de kortstondigheid van het leven. Ze schilderde een bloemenslinger die opgehangen is tussen twee dierenschedels. Bloemen en schedels samen verwijzen naar de tijdelijkheid van het leven. De voorstelling is ontleend aan decoratieve reliëfs op Romeinse tempels en grafmonumenten.

Wautier was een succesvolle kunstenaar in Brussel. Ze liet zich niet beperken tot één genre: ze maakte alles! Van portretten tot stillevens en van gebeurtenissen uit het dagelijkse leven tot historiestukken. Veel van haar kunstwerken werden aan haar mannelijke collega's toegeschreven, omdat historiestukken vrijwel uitsluitend door mannen werden geschilderd.

Michaelina Wautier, Bloemenguirlande tussen twee dierenschedels, 1652.

Michaelina Wautier, Een Bloemguirlande Opgehangen Tussen Twee Dierenschedels Met Daarboven Een Vlinder, 1652.

Ambrosius Bosschaert

Ambrosius Bosschaert is de eerste schilder die zich volledig op het bloemstilleven stortte. Dit prachtige kleurrijke boeket in volle bloei staat in een open nis. Met in de achtergrond een heuvellandschap in de verte, en twee schelpen uit de Indische en Stille Oceaan, doen lijken alsof de wereld binnen handbereik is. 

De precisie waarmee Bosschaert alle afzonderlijke bloemen schilderde, zorgt ervoor dat elke bloem duidelijk herkenbaar en een waar feest voor het oog is. 

Ambrosius Bosschaert I, Vaas met bloemen in een venster, c.1618

Ambrosius Bosschaert De Oude Vaas Met Bloemen In Een Venster MH679 Mauritshuis

Jan Brueghel

Jan Brueghel I uit Antwerpen was de eerste Vlaamse schilder van het zelfstandige bloemstilleven. Dit schilderij is een van zijn eerste bloemstukken, een mega groot boeket met meer dan dertig soorten bloemen. Het boeket heeft met name uitheemse soorten en je ziet ook eenvoudige viooltjes en sneeuwklokjes ertussen bloeien.

Wanneer je verder dan de weelderige bloemen kijkt, zie je links van de vaas een cyclaam (een knolgewas uit Zuid-Europa). Rechts van de vaas zien we een ring, munten en edelstenen die verklappen hoe duur en kostbaar het boeket is.

Jan Brueghel I, Bloemstilleven, c.1605

Jan Brueghel, Bloemstilleven, C.1605.

Maria van Oosterwijck

Maria van Oosterwijck schilderde een ivoren bokaal gevuld met vooral rode bloemen en een gele zonnebloem. De bokaal is versierd met naakte kinderen die druiven plukken en bokjes in bedwang houden. Het deksel ernaast is van een naakte vrouw, waarschijnlijk liefdesgodin Venus. Ze kijkt omhoog naar het boeket, met in het topje de zonnebloem die symbool staat voor de gelovigen. Van Oosterwijck plaatst op deze manier de aardse liefde van de Griekse godin tegenover de liefde voor God, met de boodschap: maak een verstandige keuze in dit korte leven!

De Delftse domineesdochter Van Oosterwijck had als bloemenschilder veel succes. Constantijn Huygens schreef in 1677 een lofdicht over haar en de ‘wonderen’ van haar kunst.

Maria van Oosterwijck, Bloemen in een ivoren bokaal, c.1670-1675

Maria Van Oosterwijck, Bloemen In Een Versierde Bokaal, C.1670 1675.