Aangrijpend schilderij Ecce homo van Andrea Mantegna te zien in Galerij Prins Willem V

Van 13 oktober t/m 18 december 2016 is in Galerij Prins Willem V het meesterwerk Ecce homo te zien van Andrea Mantegna (c. 1431-1506), een van de belangrijkste Italiaanse Renaissancekunstenaars. In de presentatie Mantegna in de Galerij wordt het schilderij omringd door oude meesters als Steen, Rubens en Potter. Het bijzondere bruikleen uit Musée Jacquemart-André (Parijs) is het vierde internationale topstuk dat gepresenteerd wordt in de Galerij. In voorgaande jaren waren er schilderijen te zien van Caravaggio, Titiaan en Velázquez.

De kunstenaar

Andrea Mantegna werd in Noord-Italië geboren in de buurt van Padua. Op zijn elfde ging hij in die stad in de leer bij de schilder Francesco Squarcione. Padua, een stad met een Romeinse oorsprong en een stokoude universiteit, was op dat moment een humanistisch centrum van denkers, wetenschappers en kunstenaars. Daar maakte Mantegna kennis met de klassieke oudheid. In 1460 werd Mantegna aangesteld als hofschilder van de hertogen van Mantua, de familie Gonzaga. Hij werkte voor drie opeenvolgende hertogen en bleef de rest van zijn leven in Mantua wonen en werken. Mantegna werd beroemd om zijn indrukwekkende fresco’s zoals die in de echtelijke slaapkamer in het paleis in Mantua, de Camera degli Sposi. Daarnaast schilderde hij religieuze schilderijen, zoals de Bewening van Christus in de Brera in Milaan en Ecce homo die nu in Den Haag te zien is. Mantegna is een van de beroemdste schilders van de Italiaanse Renaissance. Kenmerkend voor deze periode is dat kunstenaars zich lieten inspireren door de kunst en architectuur van de klassieke oudheid. De compositie van dit schilderij herinnert aan reliëfsculpturen van Romeinse sarcofagen. In Nederlandse musea bevinden zich geen schilderijen van Mantegna.

Ecce homo

Aangrijpend en heel dichtbij, dat is de kracht van Mantegna’s Ecce homo. De schilder heeft ingezoomd op de torso van de gegeselde Christus, kort voordat hij wordt gekruisigd. Hij heeft een touw om zijn nek, bloederige striemen van de zweepslagen en de scherpe doornenkroon prikt in zijn hoofd. Vier mannen (twee staan wat verstopt naar achteren) dringen zich aan hem op, grijpen hem vast en bespotten hem. Ze dragen hoofddeksels met teksten in een fantasieschrift. Volgens de bijbel schreeuwde het woedende volk om Christus’ terechtstelling: Crucifige eum, tolle eum!, “Kruisig hem, pak hem!” Die spreekkoren schilderde Mantegna op twee briefjes in de hoeken. Het gebrul is haast te horen, maar Christus zwijgt. Ecce homo is Latijn voor “Zie, de mens”. Pilatus zou dat gezegd hebben toen hij Christus aan de woedende menigte liet zien. Het is of Mantegna dat citaat letterlijk heeft uitgebeeld. Door de krappe inkadering zit je er als kijker bovenop, aan Christus’ indringende en lijdzame blik valt niet te ontkomen. Zie hier de mens en lijdt met hem mee.

Tentoonstellingen Mantegna In De Galerij

Tüchlein

Ecce homo is geschilderd in de tüchlein-techniek: verf van zeer fijn gemalen pigmenten en dierlijke lijm op fijngeweven linnen. De stralende kleuren van een tüchlein zijn ook met weinig licht goed zichtbaar. Tüchlein zijn bijzonder kwetsbaar; omdat de verf oplosbaar blijft, kunnen dergelijke schilderijen niet gevernist worden. Het is uitzonderlijk dat zo’n kwetsbaar schilderij zo goed bewaard is gebleven.

Serie met meesterwerken

Elk najaar wordt in Galerij Prins Willem V een internationaal topstuk uitgelicht. Daarbij gaat het steeds om bruiklenen uit internationale collecties en om schilderijen van meesters die niet of nauwelijks in Nederland te zien zijn. Voorgangers in deze serie meesterwerken waren Een jongen gebeten door een hagedis van Caravaggio uit de National Gallery in Londen Venus verrijst uit de zee (De geboorte van Venus) van Titiaan uit de National Galleries of Scotland in Edinburgh en het vorig jaar tentoongestelde Portret van Don Diego de Acedo van Diego Velázquez uit het Prado in Madrid.

Mantegna in de Galerij is mede mogelijk dankzij steun van de Johan Maurits Compagnie.

Prinselijke verzameling

Galerij Prins Willem V is een verborgen juweel in het historische centrum van Den Haag. Stadhouder Willem V, prins van Oranje-Nassau, liet de zaal in 1774 bouwen om er zijn schilderijen tentoon te stellen. De wanden hingen er bomvol, zodat de rijkdom van zijn verzameling goed te zien was. De Galerij is 5 jaar geleden in oude luister hersteld en ruim 150 oude meesters (waaronder Rembrandt, Jan Steen, Rubens en Paulus Potter) hangen er zij aan zij. Kristallen kroonluchters, zijden wandbespanning en overdadige gordijnen maken de vorstelijke uitstraling compleet.