Jacob van Ruisdael

Gezicht op kasteel Bentheim

1151 voorzijde
1151 detail signatuur
1151 achterzijde
1151 ingelijst
1151 voorzijde
1151 voorzijde

Jacob van Ruisdael
Gezicht op kasteel Bentheim

c. 1652-1654 Te zien in Zaal 12

Van Ruisdaels schilderijen vormen het hoogtepunt van de Hollandse landschapschilderkunst. Vaak hebben ze een monumentale allure. Hier bereikte hij dat door ons van onderaf naar het hooggelegen kasteel te laten kijken. Van Ruisdael was de eerste die deze kunstgreep toepaste.

De Haarlemmer Van Ruisdael bezocht kasteel Bentheim – net over de Duitse grens – in de zomer van 1650. Het zal grote indruk op hem hebben gemaakt, want hij koos het in de jaren die volgden regelmatig als onderwerp.

Technische details

Luister en ontdek meer over dit schilderij

Mauritshuis - algemene audiotour
Mauritshuis - Algemene audiotour
Mauritshuis Perspectief
  • Mauritshuis

    Algemene audiotour

Alle audiofragmenten

  • Mauritshuis

    Algemene audiotour

    Mauritshuis Perspectief
1151 voorzijde

Jacob van Ruisdael
Gezicht op kasteel Bentheim

c. 1652-1654 Te zien in Zaal 12

Verworven met steun van de Staat der Nederlanden, het Ministerie van OCW, de Stichting Nationaal Fonds Kunstbezit, de VriendenLoterij, de Stichting Vrienden van het Mauritshuis, de Vereniging Rembrandt (mede dankzij het Prins Bernhard Cultuurfonds), Noortman Master Paintings, de Stichting VSBfonds, de heer H.B. van der Ven, ING Groep en de Mondriaan Stichting, 2005
Naar boven

Detailgegevens

Algemene informatie
Jacob van Ruisdael (Haarlem 1628/1629 - 1682 Amsterdam)
Gezicht op kasteel Bentheim
c. 1652-1654
schilderij
1151
Zaal 12
Materiaal en technische gegevens
olieverf
paneel
51,9 x 67,7 cm
Opschriften
linksonder: JvRuisdael

Herkomst

Chevalier Klein, Parijs; Emmerich Joseph, Herzog von Dalberg (Duc de Dalberg, 1773-1833), Parijs (veiling Londen, Christie’s, 13-14 juni 1817, nr. 10: "View of the Castle of Bentheim - an excellent specimen of that painter of Nature. From the Chevalier Klein's cabinet", opgehouden voor 131 pond en 5 shillings; met ongeveer 30 andere schilderijen onderhands verkocht aan Strutt); Edward Strutt (1801-1880), 1st Baron Belper, Kingston Hall, Nottinghamshire; door vererving aan Henry Strutt (1840-1914), 2nd Baron Belper; Algernon Henry Strutt (1883-1956), 3rd Baron Belper; Major Alexander Strutt (1912-1999), 4th Baron Belper (in langdurig bruikleen aan Birmingham Museums & Art Gallery, Birmingham, sinds 1989); door vererving in een particuliere verzameling, Engeland (veiling Londen, Sotheby’s, 7 juli 2005, nr. 16); kunsthandel Noortman Master Paintings, Maastricht; verworven met steun van de Staat der Nederlanden, het Ministerie van OCW, de Stichting Nationaal Fonds Kunstbezit, de VriendenLoterij, de Stichting Vrienden van het Mauritshuis, de Vereniging Rembrandt (mede dankzij het Prins Bernhard Cultuurfonds), Noortman Master Paintings, de Stichting VSBfonds, de heer H.B. van der Ven, ING Groep en de Mondriaan Stichting, 2005