Jan Anthonisz van Ravesteyn

Portret van Ernestine Yolande (1594-1663), prinses van Ligne

Jan Anthonisz van Ravesteyn  Portret van Ernestine Yolande (1594-1663), prinses van Ligne
Jan Anthonisz van Ravesteyn  Portret van Ernestine Yolande (1594-1663), prinses van Ligne
Jan Anthonisz van Ravesteyn  Portret van Ernestine Yolande (1594-1663), prinses van Ligne
Jan Anthonisz van Ravesteyn  Portret van Ernestine Yolande (1594-1663), prinses van Ligne
Jan Anthonisz van Ravesteyn  Portret van Ernestine Yolande (1594-1663), prinses van Ligne
Jan Anthonisz van Ravesteyn  Portret van Ernestine Yolande (1594-1663), prinses van Ligne
Jan Anthonisz van Ravesteyn  Portret van Ernestine Yolande (1594-1663), prinses van Ligne

Jan Anthonisz van Ravesteyn
Portret van Ernestine Yolande (1594-1663), prinses van Ligne

1618 Te zien in Zaal 1

Dit schilderij is afkomstig uit de familie van Johan Maurits, degene voor wie het Mauritshuis werd gebouwd. Op het portret staat te lezen wie de dame is: Ernestina, femme de conte Jan de Nassau – vrouw van graaf Jan van Nassau. Deze Jan was een halfbroer van Johan Maurits van Nassau-Siegen en was – tot ontzetting van de rest van de protestantse familie – openlijk katholiek.

Jan van Ravesteyn schilderde Ernestina in vol ornaat, met in haar haar een kostbaar sieraad van parels en oranjebloesem.

Technische details
Jan Anthonisz van Ravesteyn  Portret van Ernestine Yolande (1594-1663), prinses van Ligne

Jan Anthonisz van Ravesteyn
Portret van Ernestine Yolande (1594-1663), prinses van Ligne

1618 Te zien in Zaal 1

Naar boven

Detailgegevens

Algemene informatie
Jan Anthonisz van Ravesteyn (Den Haag c. 1572 - 1657 Den Haag)
Portret van Ernestine Yolande (1594-1663), prinses van Ligne
1618
schilderij
120
Zaal 1
Materiaal en technische gegevens
olieverf
paneel
63,5 x 53,4 cm
Opschriften
boven: Femme.de.Conte.Ian.de.Nass..
mogelijk latere toevoeging

Herkomst

Frederik Hendrik, stadhouderlijk kwartier, Den Haag, 1632; door vererving aan prins Willem V, Paleis Honselaarsdijk, Naaldwijk, 1755; overgedragen, 1820