Abraham Bloemaert

Het godenmaal bij de bruiloft van Peleus en Thetis

17 detail signatuur en datering
17 ingelijst
17 voorzijde
17 voorzijde

Abraham Bloemaert
Het godenmaal bij de bruiloft van Peleus en Thetis

1638 Te zien in Galerij Prins Willem V

Op Bloemaerts schilderij van het bruiloftsmaal van Peleus en Thetis is het bruidspaar zelf nergens te bekennen. Het eigenlijke onderwerp is het moment dat de godin van de tweedracht, Eris, een gouden appel op tafel gooit. Voor de mooiste godin. Oppergod Jupiter durft er zijn vingers niet aan te branden en geeft de herder Paris opdracht om de appel aan Juno, Minerva of Venus te geven. Paris kiest voor Venus – haar blanke rug is dan ook prachtig. Maar zijn oordeel leidt tot een dramatische afloop van het feest. En tot de Trojaanse Oorlog.

Prins Willem V kocht dit schilderij op een veiling toen hij 23 jaar was. Het was een van de laatste stukken die hijaanschafte voor zijn collectie. Maar hij haalde er wel een blijvende vermaning aan bestuurders mee in huis: kijk uit voor beslissingen zoals die van Paris, want daar komt enkel ellende van.

Technische details
17 voorzijde

Abraham Bloemaert
Het godenmaal bij de bruiloft van Peleus en Thetis

1638 Te zien in Galerij Prins Willem V

Naar boven

Detailgegevens

Algemene informatie
Abraham Bloemaert (Gorinchem 1566 - 1651 Utrecht)
Het godenmaal bij de bruiloft van Peleus en Thetis
1638
schilderij
17
Galerij Prins Willem V
Materiaal en technische gegevens
olieverf
doek
164,5 x 193,7 cm
Opschriften
linksonder: A. Bloemaert. fe. / 1638

Herkomst

Veiling Johan Balthasar Krauth et al., Den Haag, 7-8 oktober 1771, nr. 23; prins Willem V, Den Haag, 1771-1795; in beslag genomen door de Fransen, overgebracht naar het Muséum central des arts/Musée Napoléon (Musée du Louvre), Parijs, 1795-1815; Koninklijk Kabinet van Schilderijen, gehuisvest in de Galerij Prins Willem V, Den Haag, 1816; overgebracht naar het Mauritshuis, 1822