Willem van Aelst

Bloemstilleven met horloge

2 voorzijde
2 detail signatuur en datering
2 achterzijde
2 ingelijst
2 voorzijde
2 voorzijde

Willem van Aelst
Bloemstilleven met horloge

1663 Te zien in Zaal 16

De bloemstillevens van Van Aelst zijn anders dan die van zijn voorgangers. Hij schilderde geen symmetrische boeketten, maar schikte zijn bloemen langs een diagonale lijn. Bovendien koos hij niet voor een egale belichting, maar voor sterke licht-donkercontrasten. Dat maakt zijn boeketten spannend en dynamisch.

Dit uitbundige bloemstuk was bedoeld om mee te pronken. De bloemen staan in een kostbare zilveren vaas, ernaast ligt een verguld horloge. Van Aelst, die in Italië was geweest, signeerde met zijn Italiaanse naam.

Technische details

Bromvlieg en vlinder

Donker steekt de bromvlieg af tegen de witte sneeuwbal. Vliegen symboliseren de kortstondigheid van het leven. Het donzig witte koolwitje verwijst door zijn transformatie – van rups naar vlinder – juist naar de wedergeboorte.

Van Aelst Bloemstilleven Met Horloge Detail Second Canvas
2 voorzijde

Willem van Aelst
Bloemstilleven met horloge

1663 Te zien in Zaal 16

Naar boven

Detailgegevens

Algemene informatie
Willem van Aelst (Delft 1627 - na 1683 Amsterdam)
Bloemstilleven met horloge
1663
schilderij
2
Zaal 16
Materiaal en technische gegevens
olieverf
doek
49 x 62,5 cm
Opschriften
linksonder: Guill.mo van Aelst. 1663.

Herkomst

Paleis Het Loo, Apeldoorn, 1757; prins Willem V, Den Haag, tot 1795; in beslag genomen door de Fransen, overgebracht naar het Muséum central des arts/Musée Napoléon (Musée du Louvre), Parijs, 1795-1815; Koninklijk Kabinet van Schilderijen, gehuisvest in de Galerij Prins Willem V, Den Haag, 1816; overgebracht naar het Mauritshuis, 1822