Abraham Govaerts

Boslandschap met jagers en waarzegster

45 voorzijde
45 detail
45 achterzijde
45 ingelijst
45 voorzijde
45 voorzijde

Abraham Govaerts
Boslandschap met jagers en waarzegster

1612 Niet te zien

Op een zandpad staan wat wandelaars te praten in de zon. Het pad splitst zich en voert rechts het donkere eikenbos in en links naar wat huizen. Door het silhouet van de afgebroken boom en het licht in de verte creëerde Govaerts veel diepte in het landschap.

De Antwerpse schilder Abraham Govaerts was gespecialiseerd landschappen en was waarschijnlijk een leerling van Jan Brueghel de Oude.

Technische details

Facelifts & Makeovers - verhalen uit ons restauratieatelier

Hout is vaak gebruikt om op te schilderen. Het vormt een stevige, gladde ondergrond. De meeste panelen in het Mauritshuis zijn van eikenhout. Na het kappen van de bomen werden de stammen enkele jaren gedroogd. Pas daarna kon men er planken en vervolgens panelen van maken. De beste planken komen ‘radiaal’ uit de boom, loodrecht op de jaarringen. Deze planken trekken bij wisselingen in temperatuur en luchtvochtigheid minder snel krom. Onderzoek van de jaarringen (in vaktermen: dendrochronologie) kan helpen bij het dateren van schilderijen. Bij dit paneel van een Antwerpse kunstenaar leverde dendrochronologie een wel heel bijzondere vondst op. De planken van dit schilderij en een paneel van een andere Vlaamse schilder in het Mauritshuis blijken uit één en dezelfde boom afkomstig!

45 voorzijde

Abraham Govaerts
Boslandschap met jagers en waarzegster

1612 Niet te zien

Naar boven

Detailgegevens

Algemene informatie
Abraham Govaerts (Antwerpen 1589 - 1626 Antwerpen)
Boslandschap met jagers en waarzegster
1612
schilderij
45
Materiaal en technische gegevens
olieverf
paneel
62,5 x 101 cm
Opschriften
middenonder: AGOVAERTS / .1.6.12.
AG en VAE ineen
op de achterzijde: RB
ongeïdentificeerd paneelmakersteken: een grote 'R' met een kleinere 'B' tussen de benen

Herkomst

Prinses Albertine Agnes van Oranje-Nassau, Leeuwarden, 1681; paleis Oranienstein, Diez, 1726; door vererving aan Willem V, Den Haag, tot 1795; in beslag genomen door de Fransen, overgebracht naar het Muséum central des arts/Musée Napoléon (Musée du Louvre), Parijs, 1795-1815; Koninklijk Kabinet van Schilderijen, gehuisvest in de Galerij Prins Willem V, Den Haag, 1816; overgebracht naar het Mauritshuis, 1822