Isack van Ostade

Reizigers voor een herberg

789 voorzijde
789 detail signatuur en datering
789 achterzijde
789 ingelijst
789 voorzijde
789 voorzijde

Isack van Ostade
Reizigers voor een herberg

1646 Te zien in Zaal 14

Rond de herberg heeft zich een bont gezelschap verzameld. Mannen zitten of liggen ontspannen in het gras en maken een praatje met elkaar. Hoog op de boerenwagen zit een vrouw te kijken naar de bedelaar naast de kar, terwijl midden op de weg een kreupele man zich voortbeweegt met klosjes in zijn handen.

Isack van Ostade was gespecialiseerd in dit soort scènes met boeren. Hij was de jongere broer van Adriaen van Ostade.

Technische details

Luister en ontdek meer over dit schilderij

Mauritshuis - algemene audiotour
Mauritshuis - Algemene audiotour
Mauritshuis Perspectief
  • Mauritshuis

    Algemene audiotour

Alle audiofragmenten

  • Mauritshuis

    Algemene audiotour

    Mauritshuis Perspectief
Mauritshuis &
Nupur Kohli - Arts
Nupur Kohli Maurits&
  • Nupur Kohli

    Arts

Alle audiofragmenten

  • Nupur Kohli

    Arts

    Nupur Kohli Maurits&
789 voorzijde

Isack van Ostade
Reizigers voor een herberg

1646 Te zien in Zaal 14

Verworven met steun van de Vereniging Rembrandt en particulieren, 1925
Naar boven

Detailgegevens

Algemene informatie
Isack van Ostade (Haarlem 1621 - 1649 Haarlem)
Reizigers voor een herberg
1646
schilderij
789
Zaal 14
Materiaal en technische gegevens
olieverf
paneel
75,8 x 109,4 cm
Opschriften
middenonder: Isack: van. Ostade 1646

Herkomst

Waarschijnlijk kunsthandel Pieter Fouquet, Amsterdam; Pierre-Louis Randon de Boisset, Parijs, tot 1776; zijn veiling, Parijs, 27 februari-25 maart 1777 (Lugt 2652), nr. 118 (voor 15.000 francs aan Le Brun voor Radix Sainte-Foix); Claude-Pierre-Maximilien Radix Sainte-Foix, Parijs, 1777; mogelijk Louis de Noailles, Maréchal de France, Parijs; Joseph Duruey, Parijs, 1791-1794; zijn veiling, Parijs, 21 juni 1797 (Lugt 5625), nr. 7 (voor 7.400 francs aan Robit); François-Antoine Robit, Parijs, 1797-1801; zijn veiling, Parijs, 6 december 1800 (Lugt 6161), nr. 77 en opnieuw te koop aangeboden op de tweede Robit veiling, Parijs, 11-18 mei 1801 (Lugt 6259), nr. 78 (voor 9.020 francs aan Séguin); Armand Séguin, Parijs, 1801; Ferdinand d’Artois, hertog van Berry, Parijs; zijn weduwe, Marie-Caroline-Ferdinande-Louise de Bourbon, hertogin van Berry, Parijs; ter veiling aangeboden in Londen, Christie’s, 1834 (cf. Lugt 13608a), nr. 33, onverkocht en opgenomen in de Berry veiling, Parijs, 4-6 april 1837 (Lugt 14643), nr. 18 (voor 32.655 francs aan Demidoff); Anatole Demidoff, San Donato, 1837-1868; zijn veiling, 18 april 1868 (Lugt 30437), nr. 9 (voor 104.000 francs aan Mannheim voor de 4e markies van Hertford); Richard Seymour-Conway, 4e markies van Hertford, Parijs, 1868-1870; vererfd aan zijn onwettige zoon, Richard Wallace, Parijs, 1870 (inventaris 1871, nr. 359; tentoongesteld in het Bethnal Green Museum, Londen, 24 juni 1872-april 1875, nr. 173; vervolgens tentoongesteld als onderdeel van The Wallace Collection, Hertford House, Londen); zijn weduwe, Amélie-Julie-Charlotte Castelnau, Lady Wallace, Hertford House, Londen, 1890; verworven door Alfred de Rothschild, Londen, in ruil voor een ander schilderij door Isack van Ostade (Londen, The Wallace Collection, inv. nr. P73), na 1890 en voor 1898; vererfd aan zijn onwettige dochter, Almira, gravin van Carnarvon, 1918; Knoedler Gallery, New York (inv. nr. 15881), bij Colnaghi Gallery, Londen en Arthur Ruck Gallery, Londen, maart 1924; verkocht aan Jan Kleykamp van kunsthandel Kleykamp, Den Haag, oktober 1925 (verkocht aan het Mauritshuis voor 35.000 gulden); verworven met steun van de Vereniging Rembrandt en particulieren, 1925