Pieter Claesz

Vanitas-stilleven

Pieter Claesz  Vanitas-stilleven
Pieter Claesz  Vanitas-stilleven
Pieter Claesz  Vanitas-stilleven
Pieter Claesz  Vanitas-stilleven
Pieter Claesz  Vanitas-stilleven
Pieter Claesz  Vanitas-stilleven

Pieter Claesz
Vanitas-stilleven

1630 Niet te zien

Een gedoofde kaars, een leeg glas, een horloge en een doodshoofd – dit zijn niet zomaar wat voorwerpen bij elkaar. Elk object draagt de boodschap uit dat onze tijd eindig is. Memento mori – gedenk te sterven.

De Haarlemmer Pieter Claesz werd beroemd met stillevens met een beperkt palet. In dit schilderij gebruikte hij naast bruin en groen een klein beetje blauw voor het lint van het horloge. Meer kleur had hij niet nodig om het er levensecht uit te laten zien.

Technische details

Luister en ontdek meer over dit schilderij

Mauritshuis - algemene audiotour
Mauritshuis - Algemene audiotour
Mauritshuis Perspectief
  • Mauritshuis

    Algemene audiotour

Alle audiofragmenten

  • Mauritshuis

    Algemene audiotour

    Mauritshuis Perspectief
Pieter Claesz  Vanitas-stilleven

Pieter Claesz
Vanitas-stilleven

1630 Niet te zien

Verworven met steun van Stichting Openbaar Kunstbezit en de Vereniging Rembrandt, 1960
Naar boven

Detailgegevens

Algemene informatie
Pieter Claesz (Berchem 1597/1598 - 1661 Haarlem)
Vanitas-stilleven
1630
schilderij
943
Materiaal en technische gegevens
olieverf
paneel
39,5 x 56 cm
Opschriften
rechts van het midden, op het boek: PC. Ao. 1630
PC ineen

Herkomst

(?) Hendrik Six, Amsterdam (veiling Amsterdam, 25 november 1851); veiling Stockholm, Bukowski, 25 september 1929, nr. 9; David Hultmark, Saltsjöbaden, Zweden (veiling Stockholm, Bukowski, 26 oktober 1960, nr. 267); kunsthandel S. Nijstad, Den Haag, 1960; verworven met steun van Stichting Openbaar Kunstbezit en de Vereniging Rembrandt, 1960