Eefje De Visser Bezoekt Het Mauritshuis 2

Kijken met je oren

Kunst kijken met je oren?! Hoe dan?

Verteld door

Spinvis

Spinvis

Zanger

Eefje De Visser

Eefje de Visser

Zangeres

The Kik

The Kik

Band

Merol Profielfoto

MEROL

Zangeres

Jett Rebel Profielfoto

Jett Rebel

Zanger

Willie Wartaal

Willy Wartaal

Zanger

Samen met NN Group schakelden we de hulp in van niet de minste muzikanten. Onder anderen Jett Rebel, Eefje de Visser en Spinvis kiezen een schilderij en schrijven hier een popsong over. Laat hun muziek je meevoeren naar de wereld die verborgen ligt tussen de verflagen. Wedden dat je nooit meer hetzelfde naar deze schilderijen kijkt?

Kies je oorcoach

Spinvis doet het met Vermeer, Jett Rebel met Rubens en Willie Wartaal met Jan Steen.
Kies je favoriete artiest en leg je oor te luisteren. Want 17de-eeuwse kunst zegt veel meer over jou dan je denkt. Maar dat ga je zo merken.

Bekijke Het Mauritshuis Met Je Oren Artiesten

MEROL maakt een slippertje

De rode slippers op dit schilderij van Joachim Wtewael vormden de inspiratiebron voor MEROL’s nummer Slippertje. MEROL (die je kent van Lekker met de meiden en Hou je bek en bef me) focust in dit nummer op de consequenties van vreemdgaan.

'k Was niet de weg kwijt
’t Was niet plotseling in een roes
Sorry babe, ik heb geen smoes
'k Ben er niet in geluld
't Was mijn keus
Het is mijn schuld

Alle audiofragmenten

  • MEROL

    Zangeres

    Merol Profielfoto
Joachim Wtewael Mars En Venus Betrapt Door Vulcanus MH223 Mauritshuis

De keuze van MEROL

2:24
MEROL

Waarom een slippertje?

Ik noem je parel

‘We weten niks over dat meisje en toch is ze wereldberoemd’. Over dat gegeven wilde Spinvis een liedje maken. Hij wordt gefascineerd door alle paraplu’s, broodtrommels en koelkastmagneten die er van Vermeers Meisje met de Parel zijn. En dat terwijl niemand weet wie ze is. Hij ving haar mystiek in een poëtische tekst met een bijna religieus kamerkoor.

Ik noem je vogel
Ik noem je raadsel
Je zag de lente op het strand
De paarden op het land
Ik noem je fabel
Ik noem je regen 
Ik noem je lichtjaar
Na alles wat er is gezegd
Noem ik je hier en nu en echt
En onbereikbaar

Vermeer Meisje Met De Parel Mh670 Mauritshuis Den Haag

Alle audiofragmenten

  • Spinvis

    Zanger

    Spinvis

Spinvis - Parel

De keuze van Spinvis

Je moeder

Voor Jett Rebel gaat de ‘modello’ (olieverfschets) voor de Hemelvaart van Maria van Peter Paul Rubens over de rol van de moeder. In Heaven’s got a place for you zet hij haar centraal. Ze is niet meer degene die voor Christus zorgt en zelf op de tweede plek komt. Het draait eindelijk een keer om haar.

Mama put in everyone first
Everyone except herself
And if you ask her what about you
She'll say that's what all good moms do
Simon and Johnny and Phil
Everyone can stay the night
Mama’s always giving her best
But mama has the need for some rest

Alle audiofragmenten

  • Jett Rebel

    Zanger

    Jett Rebel Profielfoto
Peter Paul Rubens Modello Voor De Hemelvaart Van Maria MH926 Mauritshuis
Peter Paul Rubens
'Modello' voor de Hemelvaart van Maria

Jett Rebel - Heaven’s got a place for you

De keuze van Jett Rebel

Het verhaal achter het kunstwerk en het nummer

Siebele? Kibbelen? Cybele!

Zoals Jan Brueghel de Oude en Hendrik van Balen 400 jaar geleden de handen ineensloegen voor het maken van Krans van vruchten rond een voorstelling met Cybele die geschenken ontvangt van personificaties van de vier jaargetijden (jep, dat is echt de titel), zo maken singer-songwriter Eefje de Visser en haar vriend Pieterjan Coppejans samen Cybele. En dan verwachten ze ook nog eens een kindje. Als je daar de godin van de vruchtbaarheid niet dankbaar voor bent.

De mensheid plukt haar vruchten, viert het leven
De zon en regen overvloed en wilde
Goden kijken naar beneden
Hoe mens en dier op aarde leeft in vrede

Alle audiofragmenten

  • Eefje de Visser

    Zangeres

    Eefje De Visser
Jan Brueghel De Oude, Hendrik Van Balen, Krans Van Vruchten Rond Een Voorstelling Met Cybele MH233 Mauritshuis

Eefje de Visser - Cybele

De keuze van Eefje de Visser

Het verhaal achter het kunstwerk en het nummer

The ware Jakob

Dit zijn Jakob Omphalius en Elisabeth Bellinghausen. Ze waren rijk en verloofd en dat is de reden dat ze in 1538-39 dit dubbelportret lieten maken. Maar in de loop van de jaren raken de portretten van elkaar gescheiden. Zo belandt Elisabeth Bellinghausen in 1951 in haar eentje in het Mauritshuis. Pas een eeuw later wordt het portret van Jakob teruggevonden. Dat vond The Kik zo’n mooi verhaal dat ze er een liefdesliedje over schreven.

Sereen en tijdloos zat ze daar
Een edelman kwam langs en hij sprak tot haar
Toe wees mijn vrouw, toe wees mijn bruid
En door een laag vernis klonk een zacht geluid

Bedankt maar nee, dat heeft geen zin
Want er is er maar één die ik teer bemin
Dus houdt uw roos, uw valentijn
Voor mij kan enkel Jakob de ware zijn

Bartholomäus Bruyn De Oude Portret Van Jakob Omphalius MH1225 Mauritshuis (1)

Alle audiofragmenten

  • The Kik

    Band

    The Kik

The Kik - Ware Jakob

De keuze van The Kik

Sick hondje

Jan Steen schilderde dit verhaal over Mozes en de kroon van de farao als een klucht. Mozes (dat is de huilende peuter) wordt gezien als bedreiging voor Egypte. Daarom zit de farao van Egypte zo bloedchagrijnig op zijn troon. Maar what’s up met dat rare hondje in de hoek? Willie Wartaal maakte een nummer over macht en een sick hondje.

Jij en ik zijn samen in de biz
Kijk me in m’n ogen, vertrouw me als ik zeg
Jij en ik zijn groter dan ik
We hebben shit te doen
Het wordt een hele lange rit
Mootje, Mootje je bent jong nog
Luister naar me, ben dope toch
De hoe en wat komt nog
Just lead the god damn optocht

Jan Steen Mozes En De Kroon Van De Farao MH1167 Mauritshuis

Alle audiofragmenten

  • Willy Wartaal

    Zanger

    Willie Wartaal

De keuze van Willie Wartaal

Godskolere, wat is dit mooi

Het eerste vriendinnetje van Hagenees Harrie Jekkers (ken je Oh Oh Den Haag? Hij schreef het) kwam uit Delft. Als Harrie naar Vermeers Gezicht op Delft kijkt, ziet hij een heel ander gezicht.

In de wolken en het water
En in het wisselende licht
Zie ik alleen nog maar
Een nog veel mooier Delfts gezicht
Van een allereerste meisje
Van wie ik 's avonds na het werk
In Delft mijn eerste zoen kreeg
Vlakbij de Nieuwe kerk

Alle audiofragmenten

  • Harrie Jekkers

    Singer

    Harrie Jekkers
Vermeer Gezicht Op Delft Mh0092 Mauritshuis

De keuze van Harrie Jekkers

Scroll met je muis, of gebruik de pijlen om door de pagina te navigeren