Hanna Verboom krijgt voor één avond de sleutel van het Mauritshuis

Maurits& editie in teken van kunst en mentaal welzijn

07 sep 2023

Maurits Hanna 08

Op donderdagavond 28 september 2023 is het tijd voor een nieuwe Maurits&. Deze editie vindt plaats tijdens het NN Kunstfestival van 28 september tot en met 8 oktober. Voor één avond krijgt actrice, sociaal ondernemer en filmmaker Hanna Verboom (1983) de sleutel van het Mauritshuis. Als gastdirecteur deelt ze tijdens deze bijzondere avond haar perspectief op de collectie van het Haagse museum en geeft ze de relatie tussen psyche en kunst een centrale rol. Hanna:'' Het gaat allemaal om emoties. Wij zijn allemaal anders, en dat mag.''

Een avond die je raakt

Op ‘’haar’’ avond gaat Hanna in gesprek met de Vlaamse psychiater en hoogleraar Dirk de Wachter én het publiek over kunst en de kwetsbare psyche. Kunstenaar Roosien Verlaan leert je om emoties te uiten met klei. Muzikante Annelie geeft een mini-concert, en de korte documentaire 'Uit de schaduw' (2021 @Cinetree), die Hanna onlangs met Dirk de Wachter maakte, is te zien. In de ‘Living Library’ ga je in gesprek met ervaringsdeskundigen die hun eigen verhaal delen.

Hanna koos uit de vaste collectie van het Mauritshuis een aantal 17de -eeuwse schilderijen die haar raakten. Met speciale ‘focus tours’ ontdekken bezoekers wat 17de -eeuwse kunst ons vertelt over de gezondheidszorg in die tijd. Maar ook hoe beroemdheden als Rembrandt, Vermeer en Hals emoties vertaalden naar hun kunstwerken.

Hanna Verboom: ''De grootste kunstwerken worden vaak gemaakt aan de uiteinden van het emotionele spectrum. Misschien is dat ook wel waarom een kunstwerk ons zo kan raken, kan blijven hangen. Lange tijd is er weinig ruimte geweest voor emoties. Nu weten we dat als we hier geen aandacht aan geven dat een groot tekort is. Sterker nog, uiting geven aan onze emoties helpt ons om met die gevoelens om te gaan. Het maken van kunst, net als de herkenning die we voelen als we kunst beleven, kan hierbij helpen. Kunst kan dan ook echt gelukkig maken!''

Hanna Verboom

Hanna Verboom is sociaal ondernemer, filmmaker, spreker en actrice. Zij maakte de documentaireserie 'Uit de schaduw' waarin zij onderzoek doet naar het stigma op psychische variaties in Nederland. Hierin vertelt ze openhartig over haar eigen diagnose en pleit ze samen met experts en ervaringsdeskundigen voor meer openheid en systeemverandering. Als veelgevraagd spreker maakt ze zich naast mentale gezondheid hard voor andere maatschappelijke thema’s zoals vrouwelijk leiderschap en sociaal ondernemerschap. Hanna zet zich al vanaf 2009 in om thema’s als duurzaamheid, mentale gezondheid en diversiteit op de kaart te zetten. Hanna is de oprichter van het filmplatform Cinetree en stichting Get it done.

Over Maurits&

Voor één avond leren bezoekers het Mauritshuis kennen door de ogen van een spraakmakende persoonlijkheid. Een unieke en inspirerende avond vol kunst, bijzondere verhalen en ontmoetingen, muziek en workshops. De gastdirecteur bepaalt het programma en krijgt daarin volledige vrijheid. Deze Maurits& avonden worden mede mogelijk gemaakt door NN Group.