MEROL maakt slippertje in het Mauritshuis

13 jan 2020

Merol Rondleiding

Op 23 januari 2020 brengt zangeres MEROL haar nieuwste nummer 'Slippertje' uit. Zij trok haar stoute slippers aan om met cheeky teksten het verhaal achter een schilderij uit de collectie van het Mauritshuis tot leven te brengen. Na een geslaagde release afgelopen november van het nummer ‘Parel’ van Spinvis (ruim 80.000 streams op Spotify binnen 5 weken) is MEROL de tweede artiest voor het muzikale project: Bekijk het Mauritshuis met je oren.

De 28-jarige popartiest geeft met haar nieuwe nummer een frisse blik op een 400 jaar oud schilderij van Joachim Wtewael. Met haar nummer breidt zij de playlist van het Mauritshuis verder uit.

MEROL

Voor MEROL, artiestennaam van Merel Baldé (1991), is het Mauritshuis van huis uit al een geliefd museum. Hierdoor was het geen lastige keuze om zich te laten inspireren door een van de kunstwerken uit de collectie. MEROL: ‘In eerste instantie zou ik een mens te kiezen. Maar ik vind het juist wel leuk om voor iets levenloos te gaan’. Onverwacht trok juíst één van de kleinste schilderijen uit de collectie haar aandacht, namelijk Mars en Venus betrapt door Vulcanus van Joachim Wtewael uit 1601.

Slippertje

Het verhaal achter het schilderij gaat over drie Griekse goden. Venus is getrouwd met Vulcanus, maar ligt intussen te vrijen met Mars. Haar slippers liggen naast het bed. Bij het zien daarvan reageerde MEROL met: ‘Ik lig opeens met Mars in bed, wat doe ik nou? Ik maak een slippertje’. Alle goden kijken mee vanuit de hemel en zijn in plaats van woedend vooral geamuseerd. ‘Zullen we dan afspreken dat iederéén gewoon vreemd mag gaan. Gooi al die relaties open’, oppert MEROL. ‘Venus is zich er namelijk ten volste van bewust dat zij met Mars het bed in duikt. Daar wijzen de slippers op’. Maar leg de schuld niet bij iemand anders, steek de hand in eigen boezem, lijkt MEROL in haar nieuwe nummer te zeggen

Gratis mini-concert

De single presentatie van het nummer ‘Slippertje’ is op 23 januari 2020 met een gratis mini-concert in de foyer van het Mauritshuis om 21:00 uur. Het Mauritshuis heeft een zeer toepasselijke goodie laten ontwerpen voor alle aanwezige fans. ‘Slippertje’ is vanaf 24 januari te beluisteren op www.mauritshuis.nl/merol en op Spotify (zowel onder MEROL als Mauritshuis official-playlist).

Kaarten zijn niet te koop. Bezoekers maken in de week voorafgaand aan het concert kans om online kaarten te winnen. Pers kan contact opnemen met pressoffice@mauritshuis.nl.

Harrie Jekkers

De derde artiest van ‘Bekijk het Mauritshuis met je oren’ is dé zanger-cabaretier van Haagse bodem: Harrie Jekkers. Met Klein Orkest schreef hij onder meer ‘Over de muur’. In Den Haag is Harrie Jekkers’ grootste hit natuurlijk het officieuze volkslied van deze stad: ‘ O, o, Den Haag’. De release van zijn eigen geschreven nummer voor het Mauritshuis vindt plaats in maart 2020. Meer informatie: www.mauritshuis.nl/harrie.

Bekijk het Mauritshuis met je oren

Met het project Bekijk het Mauritshuis met je oren komen de verhalen achter de wereldberoemde schilderijen op een nieuwe manier tot leven. Uiteenlopende Nederlandse artiesten zingen met een speciaal geschreven nummer hun verhaal bij een meesterwerk in het museum. Het doel is om mensen te inspireren met een frisse blik naar de kunst in het Mauritshuis te kijken door een nummer van een singer-songwriter te horen. De nummers zijn te beluisteren via verschillende kanalen o.a. op Mauritshuis.nl, YouTube en Spotify. De singer-songwriters delen het nummer eveneens op hun eigen platforms.

NN Group

NN Group (o.a. Nationale-Nederlanden) maakt Bekijk het Mauritshuis met je oren mede mogelijk. Als partner en hoofdsponsor zet NN zich samen met het Mauritshuis in om een breder publiek te enthousiasmeren voor het museum en zijn bijzondere collectie. NN heeft op het gebied van cultuursponsoring een lange geschiedenis met investeringen in culturele samenwerkingsprojecten met Nederlandse musea en kunstenaars. Het hoofdkantoor van NN Group bevindt zich in Den Haag.