Domeinpartner: NN Group

NN Group steunt het Mauritshuis als domeinpartner Welzijn en is al sinds 2016 als partner aan ons museum verbonden. NN zet zich ervoor in om kunst laagdrempelig en toegankelijk te maken voor een brede groep mensen, vanuit de overtuiging dat kunst goed is voor ieders mentaal welzijn.
In 2025 is de tentoonstelling The Grand Tour - Bestemming Italië mede mogelijk gemaakt door Nationale-Nederlanden. Bovendien maken ze in samenwerking met het Mauritshuis mogelijk dat de podcast aflevering van Alle Geschiedenis Ooit over dit onderwerp te beluisteren is op alle bekende platforms. Bezoekers van The Grand Tour maken ook kans op een reis naar Rome, aangeboden door Nationale-Nederlanden.
NN Group was voorheen de drijvende kracht achter onder andere Maurits& en Bekijk het Mauritshuis met je oren. Via de succesvolle podcastserie Het geheim van het Meisje met de parel (2023) en de aflevering Het geheim van Rembrandt (2023) met Splinter Chabot kon een groot en divers publiek op een heel andere manier kennis maken met kunst. Ook steunde NN Group het prijswinnende #Mygirlwithapearl waar duizenden mensen hún versie van het Meisje met de parel instuurden.

Over NN Group
Als supporter van alle kunstontdekkers zet Nationale-Nederlanden (onderdeel van NN Group) zich samen met zijn partners in om een breder publiek te enthousiasmeren voor kunst en cultuur en zo bij te dragen aan ieders mentale welzijn. NN heeft een lange geschiedenis op het gebied van cultuursponsoring, met een focus op beeldende kunst, musea en muziek. Zo is NN hoofdpartner van Kunsthal Rotterdam, domeinpartner van het Mauritshuis en naamgevend partner van het NN North Sea Jazz festival. Ook is NN partner van Art Rotterdam en Captain of history van het Nationaal Archief.
Hieronder staan we stil bij de creatieve en intensieve samenwerking tussen NN Group en het Mauritshuis.
The Grand wattes? - Beluister de podcast
Nu kun je het zien als een soort tussenjaar, maar een Grand Tour kon makkelijk een, twee drie of zelfs meer jaar duren. Vooral steden als Rome, Venetië en Napels waren erg populair. Onderweg leerden de jonge mannen over kunst, architectuur en cultuur. In een aflevering over de Grand Tour van de populaire podcast Alle Geschiedenis Ooit vertellen amateurhistorici Nynke de Jong, Arco Gnocchi en Thom Aalmoes je er nog veel meer over. Speciaal voor deze tentoonstelling is hun aflevering over de Grand Tour gratis te luisteren via al je favoriete podcast apps. Zo kom je goed beslagen ten ijs!
Deze aflevering wordt je aangeboden door Mauritshuis en zijn partner Nationale-Nederlanden.

#Mygirlwithapearl
In 2023 ging een wereldwijde oproep de deur uit: Stuur ons jouw eigen versie van Vermeer's Meisje met de parel. Het veroorzaakte een ware explosie aan creativiteit en dát smaakt natuurlijk naar meer.
Het prijswinnende #mygirlwithapearl uit het Vermeerjaar (2023) kreeg een vervolg. De aanleiding voor deze tweede open call vormde #mygirlwithapearl – The Immersive Edition, sinds vorig jaar te zien in Fabrique des Lumières in Amsterdam en powered by Nationale-Nederlanden.
Van prachtige schilderijen tot een oorbel, een kindertekening of een bordje fruit. Naar aanleiding van onze tweede Open Call ontvingen we ruim 2700 nieuwe interpretaties van Vermeers iconische meesterwerk Meisje met de parel. We willen iedereen enorm bedanken voor het meedoen. “We zijn verrast en overweldigd, niet alleen door de hoeveelheid, maar vooral door de kwaliteit van de inzendingen. Ons topstuk blijft wereldwijd een inspiratiebron, dat is overduidelijk”, zegt directeur Martine Gosselink.
Vanaf 25 februari is een selectie van 60 nieuwe Meisjes te zien in de foyer van het Mauritshuis, gepresenteerd in een 3D-geprinte lijst, een exacte kopie van het origineel.

Bekijk het Mauritshuis met je oren
Talloze schrijvers, filmmakers en fotografen hebben zich al laten inspireren door de meesterwerken in het Mauritshuis. Denk aan de film Girl with a Pearl Earring. Of aan de roman The Goldfinch van Donna Tartt. Muziek mag natuurlijk niet in dit rijtje ontbreken.
We vroegen verschillende singer songwriters of zij zich ook wilden laten inspireren door onze collectie. NN Group ondersteunt deze campagne om zo een jongere diverse doelgroep te bereiken.

Podcast: Het geheim van het Meisje met de parel
In de podcastserie Het geheim van het Meisje met de parel gaat Splinter Chabot op zoek naar het geheim achter dit iconische schilderij. Wie is ze? Hoe maakte Vermeer dit meesterwerk? Wat maakt haar zo bijzonder? En voor wie heeft Vermeer het geschilderd?
Deze 3-delige podcastserie is een initiatief van Nationale-Nederlanden en is gelanceerd op de dag dat het Meisje met de parel weer thuiskwam uit Amsterdam: 1 april 2023.

Na het succes van de podcast Het geheim van het Meisje met de parel duikt Splinter Chabot nu in de geheimen achter het succes van grote Nederlandse kunstenaars zoals Rembrandt.
Nederland brengt al eeuwenlang grote kunstenaars voort, van de 17de-eeuwse kunstschilder Rembrandt tot hedendaagse modeontwerper Iris van Herpen. Beluister in de nieuwe podcastserie de afleveringen over Rembrandt, Mondriaan, Escher, Iris van Herpen en Erwin Olaf. Splinter Chabot gaat in gesprek met kenners en liefhebbers zoals Arno Kantelberg en Marwan Magroun.
De podcastserie, geïnitieerd door onze partner Nationale-Nederlanden, is gratis te beluisteren via alle podcastapps, zoals Spotify, Apple Podcasts en Google Podcasts.

Maurits&
Hoe bereik je een jongere doelgroep die niet zo snel een museum bezoekt? Eén van de meest succesvolle activiteiten die we samen met NN group organiseren is Maurits&. Een bekende Nederlander wordt voor een avond uitgenodigd als als gastdirecteur. Hij of zij bepaalt het programma voor die avond. Hierdoor lopen activiteiten uiteen van muziek en dans tot film en theater. Dit zorgt voor tal van bijzondere verhalen en ontmoetingen.
De volgende bekende Nederlanders waren bijvoorbeeld directeur voor één avond: Eva Jinek, Jort Kelder, Humberto Tan, André Kuipers, Jandino Asporaat, Bibian Mentel, Ahmet Polat en Tatjana Almuli

Bijzondere tentoonstellingen
NN Group draagt ook elk jaar bij aan een tijdelijke tentoonstelling rond een specifiek thema. Dit kan een stroming in de schilderkunst zijn, een vermaarde schilder of een bijzonder onderwerp zoals portretten of stillevens. In ons jubileumjaar (2022) steunde NN Group bijvoorbeeld de tentoonstelling FLASH | BACK. Zestien topfotografen lieten zich inspireren door de schilderijen uit het Mauritshuis.

Meer informatie
Meer weten over de activiteiten van NN Group op gebied van kunst en cultuur? Lees hier meer over NN Group en cultuursponsoring.