Paulus Potter (1625 - 1654)

‘Meesterlijke en originele beestenschilder’

 Paulus Potter is een van de bekendste dierenschilders uit de 17de eeuw. Zijn werk leverde hem de bijnaam ‘de beestenschilder’ op. Hij begon als historieeschilder, maar werd beroemd met zijn voorstellingen met ‘gewone dieren’ - paarden bij een hek, stieren in een wei, vaak in een zonnig Hollands landschap. Hij overleed al op 28-jarige leeftijd, maar zijn carrière was indrukwekkend, en voor een jong gestorven schilder liet hij een grote hoeveelheid werken na. Zijn beroemdste schilderij, De stier, groeide uit tot een icoon van de Hollandse schilderkunst en hangt sinds 1822 in het Mauritshuis in Den Haag.

Met de paplepel

Paulus Potter werd in 1625 geboren in Enkhuizen, als zoon van de schilder Pieter Potter. Al jong leerde hij het vak van zijn vader. Later werkte hij in Delft en Den Haag, waar hij lid werd van het kunstenaarsgilde. Dat betekende dat hij zijn opleiding had afgerond, en dat hij nu zelf betaalde opdrachten aan mocht nemen. Dat ging al snel goed, omdat hij via zijn welgestelde moeder, en later ook via zijn schoonvader, veel rijke opdrachtgevers kende. We weten bijvoorbeeld dat Johan Maurits (die van het Mauritshuis!) geïnteresseerd was in zijn werk en bij hem op bezoek ging.

Paulus Potter 'Het spiegelende koetje' 1648

Paulus Potterhuis

In 1649 verhuisde Paulus Potter naar Den Haag, waar hij een huis huurde van de schilder Jan van Goyen. Hij werkte een aantal jaren in een atelier aan de Dunne Bierkade 17. Daar werd hij verliefd op Adriana Balckeneynde, dochter van meester-timmerman en bouwmeester Claes Dircksz van Balckeneynde, die naast hem woonde. In 1650 trouwden Adriana en Paulus. Het huis aan de Dunne Bierkade staat nu bekend als het Paulus Potterhuis. Het landschap op zijn bekendste schilderij, De stier, is vermoedelijk het uitzicht vanuit dit huis. Je kunt het huis op afspraak bezoeken.

Schilder van dieren

Potter keek als geen ander naar dieren: naar hun huid, houdingen en uitdrukkingen. Vervolgens gaf hij ze ontzettend precies weer: kijk maar hoe hij kleine vliegen op de vacht van een stier schilderde, de ‘natte’ neus van een koe of zelfs de sporen van een schaar in de zojuist geschoren vacht van een schaap. Hij beeldde de dieren soms af vanaf een laag standpunt, zodat ze veel ruimte in het doek innemen en scherp afsteken tegen de omgeving. Dat dieren zo waardig werden afgebeeld, was in die tijd heel bijzonder.

Paulus Potter, Vee in de weide, 1652

De stier van Potter

Tegenwoordig komen veel bezoekers naar het Mauritshuis voor Vermeer en Rembrandt, maar in de 19de eeuw was De stier van Potter dé grote publiekstrekker. Het succes zat ‘m in de ongewone combinatie van een alledaags dier, maar dan levensgroot geschilderd. En in de ontzettend realistische details, zoals de leeuwerik in de lucht, het zonlicht op de wei en de snorharen van de koe. Dat sloot goed aan bij de populaire 19de-eeuwse Franse realistische kunststroming. De eerste directeur van het Mauritshuis, jonkheer Steengracht van Oostcapelle, schreef in de catalogus van 1826: ‘De nabootsing der natuur kan tot geen hooger trap van volmaaktheid gebragt worden, dan in dit wonderstuk’.

Paulus Potter, De stier, 1647

Potter maakte gewoonlijk vooral kleine schilderijen met taferelen uit het boerenleven. Het is dan ook een raadsel waarom De stier zo groot is: 2,35 bij 3,40 meter. Het flinke schilderij hing eerst in de Galerij Prins Willem V aan het Buitenhof in Den Haag. In 1795 roofden Franse troepen de collectie van Willem V en brachten die naar Parijs. Daar hing het werk in het Louvre, het latere Musée Napoléon. De stier maakte diepe indruk tussen de schilderijen van Rafaël en Titiaan die door de Fransen uit Italië waren meegenomen. Na de val van Napoleon in 1815 werd de collectie uit het Louvre meegenomen, na een militaire omsingeling. Vervolgens werden de werken met paard en wagen teruggebracht. Vanaf 1822 werd het schilderij in het Mauritshuis gehangen.

Een overzichtsfoto van Galerij Prins Willem V. De wanden hangen van plint tot plafond vol schilderijen uit de 17e eeuw.
Galerij Prins Willem V

Restauratie

In 2024-2025 wordt De stier live in het Mauritshuis gerestaureerd. Daarvoor is er ontzettend veel onderzoek gedaan naar het werk. Wil je weten wat er allemaal ontdekt is en hoe onze restauratoren te werk gaan?

Restaurateurs Abbie en Jolijn restaureren de Stier in het Mauritshuis.

Kort maar indrukwekkend leven

Potter’s carrière als schilder was kort, maar indrukwekkend. Hij schilderde al op zijn 22ste zijn beroemdste werk, De stier. Vijf jaar later overleed hij op 28-jarige leeftijd, aan tuberculose. Volgens de familie van Potter overleed hij echter aan ‘overmatig schilderen’. Zijn vrouw zei dat hij tijdens wandelingen áltijd een schetsboek bij zich had. Ondanks zijn vroege dood heeft hij een bijzonder oeuvre nagelaten dat hem tot een van de beroemdste dierenschilders van de 17de eeuw maakt.

Ontdek meer over de schilderijen van Paulus Potter in het Mauritshuis