Succesvol bezoekersjaar voor Mauritshuis Museum verwacht jaar af te sluiten met 420.000 bezoekers

19 dec 2017

Het Mauritshuis in Den Haag verwacht 2017 succesvol af te sluiten met 420.000 bezoekers. Een lichte stijging ten opzichte van het jaar ervoor toen het museum uitkwam op een bezoekersaantal van 414.000. Ook Galerij Prins Willem V aan het Buitenhof trok meer bezoek als het voorgaande jaar en komt uit op circa 29.000 bezoekers.

Emilie Gordenker, directeur Mauritshuis: “We kijken terug op een geslaagd jaar waarin -anders dan andere jaren- twee in plaats van drie grote tentoonstellingen in het museum te zien waren naast verschillende kleine presentaties. Desondanks kwamen meer bezoekers naar het museum dan vorig jaar. Bijzonder was de uitgebreide programmering rondom de tentoonstelling Slow Food, de intensieve samenwerking met het Koninklijk Museum voor Schone Kunsten Antwerpen en de opening van Tien topstukken on tour door Koningin Máxima.”

Koningin Máxima en Emilie Gordenker bij de opening van Tien topstukken on tour in het Mauritshuis in Den Haag. © Mauritshuis, Den Haag. Fotograaf: Ivo Hoekstra
Koningin Máxima en Emilie Gordenker bij de opening van Tien topstukken on tour in het Mauritshuis in Den Haag. © Mauritshuis, Den Haag. Fotograaf: Ivo Hoekstra

Tentoonstellingsjaar 2017

Door middel van de tentoonstelling Slow Food: Stillevens uit de Gouden Eeuw vestigde het Mauritshuis de aandacht op een specifiek genre binnen het 17de-eeuwse voedselstilleven: het maaltijdstilleven. Aan de hand van een smakelijke selectie van 22 schilderijen maakte het publiek kennis met de ontwikkeling van Hollandse en Vlaamse maaltijdstillevens. Tijdens de tentoonstelling Slow Food pakte het museum bovendien uit met verschillende culinaire festiviteiten, zoals het Slow Food Festival en werd er gedurende een week door bekende chef-koks lunch geserveerd in een kas op het Voorplein van het museum.

Het tweede deel van het tentoonstellingsjaar stond voor een groot deel in het teken van een intensieve samenwerking met het Koninklijk Museum voor Schone Kunsten Antwerpen (KMSKA). Door de renovatie van dit museum had het Mauritshuis een geweldige kans om drie presentaties te organiseren en topstukken van Jordaens, Van der Weyden, Rubens, Van Dyck en Antonello naar Den Haag te halen. Hoogtepunt van deze samenwerking is de tentoonstelling Zuiderburen: Portretten uit Vlaanderen 1400-1700 waarin 24 portretten geschilderd door de beste Vlaamse kunstenaars centraal staan. Deze tentoonstelling is nog tot en met 14 januari 2018 te zien.

Samen met het Rijksmuseum, het Van Gogh Museum en het Kröller-Müller Museum organiseerde het Mauritshuis de reizende tentoonstelling Tien topstukken on tour: Voor Nederland verworven dankzij de BankGiro Loterij. Kunstwerken van Rembrandt, Appel, Monet en Picasso reizen tot en met 25 maart 2018 door Nederland om het belang te onderstrepen van financiële steun aan musea bij nieuwe aankopen. Koningin Maxima opende de reizende tentoonstelling onder grote belangstelling op 4 oktober in het Mauritshuis.

Maurits&

Een indrukwekkend aantal bekende en minder bekende persoonlijkheden is het afgelopen jaar voor één avond gastdirecteur geweest van het Mauritshuis tijdens het after-work-event Maurits&. Onder anderen André Kuipers, prinses Laurentien, Neelie Kroes, Abdelkader Benali, Robert Kranenborgh, Do, Tracy Chavelier, Imara Limon en Dominic Seldis ontvingen voor één avond de sleutel van het museum. Het event vindt elke tweede donderdag van de maand plaats en wordt door de gastdirecteuren vanuit hun eigen invalshoek ingevuld. Sponsor NN Group mocht op 30 november de bronzen SponsorRing 2017 in de categorie Kunst & Cultuur ontvangen voor het partnerschap met het Mauritshuis waar dit evenement onderdeel van uitmaakt.

Innovatie

Ook in 2017 experimenteerde het Mauritshuis volop met innovatieve technieken. Zo werd Het puttertje in Vogelvlucht gelanceerd, een website die volledig in het teken staat van het wereldberoemde schilderij Het puttertje van Carel Fabritius. Met beeld, geluid en animaties wordt de bezoeker getrakteerd op talrijke verhalen over het beroemde schilderij, het afgebeelde vogeltje en de kunstenaar. Voor deze ‘story-telling website’ werd een prestigieuze Lovie Award in de wacht gesleept. Tijdens de Museumnacht 2017 werd een unieke Augmented Reality Experience met een Microsoft HoloLens getest bij het schilderij Saul en David van Rembrandt. Een primeur in de museumwereld.

Nieuwe zakelijk directeur

Op 1 januari trad Sander Uitdenbogaard aan in de functie van zakelijk directeur, waarin hij verantwoordelijk is voor financiën, marketing, facilitaire zaken en personeelszaken van het Mauritshuis. Hij volgde Victor Moussault op die na tien jaar afscheid nam van het museum.