Veelgestelde vragen

Hans Holbein De Jonge Portret Robert Cheseman Met Bezoekers Mauritshuis 1200

Ben je op zoek naar meer informatie? We hopen hieronder antwoord te geven op je vraag. Staat je vraag er niet bij? Geen nood, we zijn te bereiken via mail@mauritshuis.nl en 070 - 302 34 56. Van maandag t/m vrijdag zijn we er van 9:00 - 18:00 uur en in het weekend van 10:00 - 18:00 uur.

Tickets & tijdslots

Wanneer is het Mauritshuis open?

We zijn iedere dag, met uitzondering van maandag, geopend van 10:00 - 18:00 uur. Op maandag openen we om 13:00 uur. Tijdens feestdagen hebben we aangepaste openingstijden.

Galerij Prins Willem V is open op dinsdag t/m zondag van 12:00 tot 17:00

Ons online museum is 24/7 open.

Wat is Galerij Prins Willem V?

Galerij Prins Willem V is een apart gebouw, op 5 minuten loopafstand van het Mauritshuis. Hier is een deel (ruim 150 schilderijen) van onze collectie te zien. Prins Willem V van Oranje-Nassau liet de galerij in 1774 bouwen om er zijn indrukwekkende schilderijenverzameling tentoon te stellen.

Hoe duur is een ticket?

Een ticket voor het Mauritshuis kost € 17,50. Je hoeft bij ons nooit extra toeslagen voor tentoonstellingen te betalen. Heb je een Museumkaart dan is de toegang gratis.

Studenten krijgen korting op vertoon van hun studentenkaart. Dat geldt ook voor buitenlandse studenten.

Bekijk voor overige uitzonderingen onze toegangsprijzen.

 

Waar koop ik tickets?

Via onze online ticketshop of aan de kassa in het Mauritshuis.

Moet ik van tevoren reserveren als het Mauritshuis wil bezoeken?

Nee, dat hoeft niet. Met tijdslots zorgen we ervoor dat het niet te druk wordt in het museum. Je kunt ook zonder tijdslot naar het museum komen, maar het kan zijn dat je dan even moet wachten.

Eenmaal binnen mag je zo lang als je wilt in het museum blijven. Er zit geen eindtijd aan je tijdslot.

Hoe reserveer ik een tijdslot?

Via onze ticketshop.

Maak een keuze in het type- en het aantal tickets. Kies daarna een dag en tijd. Als derde stap vul je je contactgegevens in.

Je betaalt je tickets en binnen een half uur ontvang je de tickets per e-mail.

Ik heb een Museumkaart. Moet ik dan ook een tijdslot reserveren?

Ja. Ook als je een Museumkaart, Rembrandtpas, Vriendenloterij VIP-kaart, Rotterdampas, ICOM, of NN-personeelsbadge hebt moet je een tijdslot reserveren. Selecteer in de ticketshop de optie ‘Museumkaart’, ‘Vriendenloterij-VIP-kaart’, etc. Uiteraard zijn hier geen extra kosten aan verbonden.

Vergeet niet je fysieke kortingskaart mee te nemen als je het Mauritshuis bezoekt.

Kan ik mijn Museumkaart ook op mijn smartphone laten zien?

Nee, dat kan helaas niet. Je Museumkaart is alleen geldig als we je fysieke kaart kunnen scannen. Ook kopietjes kunnen we niet scannen.

Ik heb een Ooievaarspas. Hoe reserveer ik dan een tijdslot?

In dat geval reserveer je online een tijdslot zónder een ticket. Vergeet niet om je Ooievaarspas mee te nemen naar het Mauritshuis.

Ik heb online tickets gekocht, maar ik heb mijn tickets niet ontvangen.

Het is vervelend, maar tickets worden soms niet direct verstuurd. Het kan een half uur duren voor ze in je mailbox zitten.

Heb je ze na een half uur nog steeds niet ontvangen? Check of ze in je spamfolder terecht zijn gekomen, dat wil ook nog wel eens gebeuren.

Zijn ze er echt niet? Neem contact met ons op via mail@mauritshuis.nl of 070 - 302 34 56.

Het lukt me niet om online een tijdslot te reserveren. Wat nu?

Bel of mail ons, dan zoeken we samen naar een oplossing: mail@mauritshuis.nl / 070 - 302 34 56.

Moet ik mijn tickets uitprinten?

Nee, dat hoeft niet. Je kunt je tickets ook vanaf je smartphone laten scannen.

Ik loop net langs het Mauritshuis en krijg spontaan zin om even binnen te wippen. Kan dat?

Leuk! Heb je een smartphone bij de hand? Dan kun je direct in de ticketshop zien of er nog tijdslots beschikbaar zijn.

Reserveer er eentje en je loopt zo naar binnen. Of neem contact met ons op, dat kijken wij even of er nog tijdslots zijn.

Ik had voor de heropening al een ticket gekocht. Kan ik dat nu alsnog gebruiken?

Jazeker. Mits het ticket nog geldig is, natuurlijk. Je hoeft dan alleen nog maar een gratis tijdslot te reserveren.

Mocht je ongebruikte ticket niet lang genoeg geldig zijn, dan kunnen we de geldigheid aanpassen.

Stuur hiervoor een mail naar mail@mauritshuis.nl en vergeet niet het ticket-nummer te vermelden.

Hoe laat voordat mijn tijdslot begint moet ik aanwezig zijn?

Kom op tijd. Om een te grote bezoekersstroom te vermijden, adviseren we je om niet eerder dan 10 minuten voor de begintijd op je ticket aanwezig te zijn.

Kom vooral ook niet te laat. Wanneer je later dan 10 minuten na je begintijd arriveert, komt je tijdslot helaas te vervallen.

Oh nee, ik ben te laat voor mijn tijdslot! Wat moet ik doen?

Bel ons (070 - 302 34 56) of spreek een van onze medewerkers bij de ingang aan.

We bekijken of er ruimte is in een van de volgende tijdslots en passen je reservering aan als dat mogelijk is.

Het is handig om je 8-cijferig bestelnummer - dat met 01 begint - bij de hand te hebben.

Ik heb een tijdslot gereserveerd, maar ik ben verhinderd.

Geen probleem. Neem contact met ons op en wij passen je reservering aan.

Ook in dit geval is het handig om het 8-cijferig bestelnummer - dat met 01 begint - bij de hand te hebben.

Corona-maatregelen

Moet ik gevaccineerd zijn om het museum in te mogen?

Dat hoeft niet. Iedereen is welkom. Tenzij je klachten hebt. Dan hebben we liever dat je thuisblijft tot je beter bent.

Moet ik me verplicht laten testen voordat ik het museum in mag?

Nee, voor een bezoek aan het museum hoeft dat niet. We zullen bij binnenkomst niet om een negatief coronatestbewijs vragen. Ook meten we niet je temperatuur.

We gaan er uiteraard wel vanuit dat je niet met klachten naar het Mauritshuis komt.

Voor onze Brasserie heb je wel een geldig vaccinatiebewijs of coronatestbewijs nodig. Vergeet dus niet je bewijs mee te nemen als je na je bezoek aan het museum nog zin hebt in een kopje koffie of lekkere lunch.

Moet ik een mondkapje dragen in het museum?

Dat is niet meer verplicht. Het mag natuurlijk altijd.

Met hoeveel mensen mag ik het Mauritshuis bezoeken?

We hanteren geen maximum.

Kom je met 15 personen of meer, laat ons dat van tevoren dan even weten via mail@mauritshuis.nl.

Kan ik gebruik maken van de toiletten?

Ja, en ze worden extra vaak schoongemaakt.

Hebben jullie een garderobe of kluisjes?

We hebben beiden. De garderobe is bewaakt en de kluisjes kunnen op slot. Hierin kun je jassen en kleine tassen achterlaten.

We hebben helaas niet de ruimte om rolkoffers buggy's of kinderwagens voor je te bewaren. Op Den Haag Centraal station kun je bagagekluisjes huren waar deze wel in passen.

Activiteiten

Wat is er in het Mauritshuis te zien?

Onze beroemdste schilderijen, zoals het Meisje met de Parel en Het Puttertje, zijn in principe altijd te zien.

Soms lenen we schilderijen uit aan andere musea. Welke schilderijen dat zijn kun je zien in het bruikleenoverzicht.

Onze nieuwe schilderijen vind je onder aanwinsten.

In het tentoonstellingsoverzicht zie je welke wisselende tentoonstellingen er zijn.

Hebben jullie een audiotour?

Sterker nog, we hebben een gratis multimediatour. Hierin vind je verschillende audiovisuele tours die je via je eigen smartphone kunt volgen.

 

Bieden jullie rondleidingen aan?

Jazeker. In de agenda kun je vinden welke rondleidingen we aanbieden en kun je een plekje reserveren. Ook een privérondleiding is mogelijk. Mail hiervoor naar mail@mauritshuis.nl.

Is het Mauritshuis geschikt voor kinderen?

Jazeker! Het Mauritshuis is door kinderen uitgeroepen tot een van de leukste musea van Nederland.

Tijdens schoolvakanties organiseren we verschillende workshops en rondleidingen. Zo neemt onze kleinste medewerker Maurits Muis kinderen graag mee op avontuur en kunnen kinderen altijd een kijkroute ophalen bij de servicebalie.

Kinderen kunnen ook hun verjaardag in het Mauritshuis vieren.

Kan ik trouwen in het Mauritshuis?

Helaas zijn we geen trouwlocatie, maar je kunt wel je trouwfoto’s in het Mauritshuis maken.

Mocht je daar meer over willen weten, mail dan naar mail@mauritshuis.nl.

Kan ik een ruimte in het Mauritshuis huren voor het organiseren van een evenement?

Ja, dat kan. Op onze zaalverhuur-pagina vind je meer informatie over de mogelijkheden.

Ik heb een mooi schilderij, kunnen jullie me vertellen wat het waard is?

Helaas kunnen we je daar niet mee helpen. Ook kunnen we je schilderij niet restaureren.

Je kunt het laten onderzoeken door een specialist van het RKD (Nederlands Instituut voor Kunstgeschiedenis) of neem het mee naar Tussen Kunst en Kitsch.

 

Toegankelijkheid

Is het Mauritshuis toegankelijk voor mindervaliden?

Zeker. Wanneer je bij het personeel aangeeft dat je slecht ter been bent, zorgen we ervoor dat je niet te lang in de rij hoeft te staan en zo snel mogelijk toegang tot de lift krijgt.

Op een aantal plekken in het museum zijn zitplaatsen. Ook beschikken we over rolstoelen en wandelstokken waar je gratis gebruik van kunt maken.

Wanneer je ze vooraf telefonisch of per e-mail reserveert (070 - 302 34 56 / mail@mauritshuis.nl) ben je er zeker van dat er eentje voor je klaar staat, maar je kunt er ook ter plekke naar vragen.

Is bezoek met rolstoel en begeleider mogelijk?

Ook dat is mogelijk. Als rolstoelbegeleider krijg je een gratis ticket van ons. Wel moet je zelf vooraf even een los tijdslot reserveren (zonder ticket). Je ontvangt het gratis ticket dan aan de kassa.

Mag mijn hulphond mee?

Ja. Hulphonden zijn welkom, overige huisdieren niet.

Is er een kolfruimte in het Mauritshuis?

Ja, die is er. Mocht je hier gebruik van willen maken dan is het handig om ons dit van tevoren te laten weten (070 - 302 34 56 / mail@mauritshuis.nl).

Een medewerker wijst je dan de weg. Er ter plekke naar vragen kan ook.

 

Beeldgebruik

Mag ik fotograferen in het Mauritshuis?

Ja. Fotograferen voor persoonlijk gebruik mag altijd, maar liever niet met flits, selfiestick of statief. We vinden het heel leuk als je ons tagt op social media.

Ik wil graag professionele foto-/video-opnames komen maken. Kan dat?

Neem hiervoor contact op met René Timmermans van onze persafdeling via 070 302 34 33 of per mail:
pressoffice@mauritshuis.nl

Mag ik afbeeldingen van jullie schilderijen gebruiken?

Afbeeldingen zijn rechtenvrij en in hoge resolutie via onze website te downloaden voor niet-commercieel gebruik (onderzoek/studie, educatieve doeleinden, persoonlijke blogs en social media).

Je vindt de afbeeldingen via de collectie-pagina. Heb je hier een vraag over dan kun je deze stellen via images@mauritshuis.nl.

Mag ik jullie afbeeldingen gebruiken in mijn publicatie?

Ja, dat mag. Vermeld alsjeblieft wel onze creditline: Mauritshuis, Den Haag.

We ontvangen graag een exemplaar van je publicatie. Deze kun je sturen naar:

Mauritshuis
T.a.v. Images
Postbus 536
2501 CM Den Haag

Mag ik jullie afbeeldingen commercieel gebruiken?

We kijken graag samen met jou wat er mogelijk is. Neem hiervoor contact op met onze marketingafdeling via mail@mauritshuis.nl.

Mag ik nog iets anders vragen over beeldgebruik?

Tuurlijk! Je kunt ons bereiken via images@mauritshuis.nl.

Gevonden voorwerpen

Oh nee, ik ben mijn jas / bril / vader vergeten in het Mauritshuis. Wat moet ik doen?

Geen paniek, we plaatsen alle gevonden voorwerpen op iLost en bewaren ze tot je ze komt ophalen.

Je vader kun je het best zelf even bellen.