Alle informatie pagina resultaten

Collectie

Alle collectie resultaten
Verouderde browser

We zien dat je een verouderde browser hebt. Het kan zijn dat deze site daardoor niet goed weergegeven wordt. We adviseren je om je browser te updaten, indien mogelijk, naar de laatste versie.

Sluiten

Vanaf dit voorjaar in het Mauritshuis: Slow Food. Stillevens uit de Gouden Eeuw. Met meesterwerken van Clara Peeters, Floris van Dijck, Pieter Claesz, Willem Heda e.a.

Van 9 maart t/m 25 juni 2017 is in het Mauritshuis Slow Food. Stillevens uit de Gouden Eeuw te zien: de eerste tentoonstelling die gewijd is aan de ontwikkeling van stillevens in Holland en Vlaanderen die bereid voedsel weergeven, maaltijdstillevens genoemd. Aanleiding voor de tentoonstelling is het in 2012 verworven meesterwerk Stilleven met kazen, amandelen en krakelingen van Clara Peeters. Naast dit werk zijn topstukken te zien uit onder meer het Museo Nacional del Prado (Madrid), de National Gallery of Art (Washington) en het Ashmolean Museum (Oxford).

Rijk gedekte tafels met hapklare etenswaren en kostbare voorwerpen waren vanaf 1600 een geliefd thema. Gretig stortten diverse kunstenaars zich op het weergeven van de details van de op de tafel uitgestalde zaken. Het Mauritshuis toont de ontwikkeling van het genre met een selectie van ruim 20 schilderijen. De vroegste maaltijdstillevens werden in Antwerpen geschilderd door kunstenaars als Clara Peeters en Osias Beert. Tegelijkertijd kwam het onderwerp tot grote bloei in de Noordelijke Nederlanden door toedoen van Haarlemse kunstenaars als Floris van Dijck en Nicolaes Gillis.

Clara Peeters, Stilleven met kazen, amandelen en krakelingen, c. 1615

Clara Peeters, Stilleven met kazen, amandelen en krakelingen, ca. 1615, Mauritshuis, Den Haag.

Vooruitstrevend in realisme

De schilderijen zijn een lust voor het oog. De meesters van het maaltijdstilleven kozen verfijnde eetbare zaken zoals vis, oesters, garnalen, kaas, vleeswaren, brood en kleine hapjes zoals olijven of noten. Tussen de objecten zien we vaak fraaie glazen, vergulde bokalen, aardewerken kannen en oosters porselein, weergegeven tot in het kleinste detail. Zo toont Stilleven met kazen, amandelen en krakelingen van Peeters de brokkelige structuur van de gerijpte kazen, afgeschaafde boterkrullen en geraffineerde lichtreflecties op het mes. Haar schilderijen lopen vooruit op latere werken, zoals het door Willem, baron van Dedem aan Stichting Vrienden van het Mauritshuis geschonken paneel van Pieter Claesz. De gestapelde kazen die we bij Peeters zien afgebeeld, komen we gelijktijdig tegen in het werk van Floris van Dijck, gepresenteerd op een fijn geschilderd damasten servet.

Mini-foodfestivals

Kom proeven, luisteren en kijken!
Tijdens Slow Food organiseren we bruisende foodfestivals in het Mauritshuis. Op vier zaterdagen komen de delicatessen en gebruiksvoorwerpen uit de maaltijdsstillevens aan bod.
18 maart
kaas & brood
22 april
vis & vlees
20 mei
drank & glaswerk
17 juni
groenten & vruchten

Tentoonstelling

Titel: Slow Food. Stillevens uit de Gouden Eeuw
Data: 9 maart t/m 25 juni 2017

Catalogus

Het Mauritshuis en Waanders Uitgevers presenteren bij de tentoonstelling de catalogus Slow Food: Hollandse en Vlaamse maaltijdstillevens 1600-1640, met ruim 100 illustraties in kleur. Deze zal uitgebracht worden in het Nederlands en Engels. De catalogus is geschreven door Quentin Buvelot, Hoofdconservator van het Mauritshuis, met bijdragen van Yvonne Bleyerveld, Milou Goverde, Zoran Kwak, Anne Lenders, Fred G. Meijer en Charlotte Rulkens.

Slow Food
Hollandse en Vlaamse maaltijdstillevens 1600-1640
ISBN 978 94 6262 116 9

Slow Food

Dutch and Flemish meal Still Lifes 1600-1640
ISBN 978 94 6262 117 6

Prijs catalogus € 29,95

Met dank aan

De tentoonstelling wordt mogelijk gemaakt door bijdragen van Stichting Vrienden van het Mauritshuis, NN Group, Dutch Masters Foundation, Turing Foundation en de BankGiro Loterij. De catalogus is mede mogelijk gemaakt dankzij genereuze bijdragen van Stichting dr. Hendrik Muller’s Vaderlandsch Fonds en Prins Bernhard Cultuurfonds.

Noot voor redactie:

Beeld kunt u downloaden van onze website, graag met vermelding van de bijgevoegde creditlines.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:

Natalie Bos
Pers & Publiciteit
+31(0)70 3023438 / +31 (0)6 14448460
pressoffice@mauritshuis.nl / mauritshuis.nl

Het Mauritshuis is ook actief op Facebook, Twitter en Flickr.

Mauritshuis

Het Mauritshuis toont het beste van de Nederlandse schilderkunst uit de Gouden Eeuw. In het hart van Den Haag bevindt zich de compacte, maar wereldberoemde collectie. Meesterwerken als Vermeers Meisje met de parel, De anatomische les van dr. Nicolaes Tulp van Rembrandt, Het puttertje van Fabritius en De stier van Potter zijn permanent te zien in de intieme museumzalen van het zeventiende-eeuwse monument. Ruim tweehonderd topstukken van Hollandse en Vlaamse meesters hebben hun plaats in het klassieke interieur dat door de zijden wandbespanning, fonkelende kroonluchters en monumentale plafondschilderingen een aangename sfeer ademt. Interieurs van Jan Steen, landschappen van Ruysdael, stillevens van Coorte en portretten van Rubens geven een rijk en gevarieerd beeld van de schilderkunst uit de zeventiende eeuw.