Mauritshuis BMO Joya 08

Sinds 2016 is NN Group partner van het Mauritshuis. NN Group steunt het museum financieel, maar ook door kennis te delen. Samen richten we ons op projecten waarmee we nog meer verschillende doelgroepen kunnen laten genieten van ons museum en de collectie.

NN Group is de drijvende kracht achter onder andere Maurits&, Bekijk het Mauritshuis met je oren en de Rembrandt reality app, maar ze helpen ons ook om bijzondere tentoonstellingen mogelijk te maken.

Over NN Group

NN Group is een internationale financiële dienstverlener, actief in 19 landen met een sterke aanwezigheid in een aantal Europese landen en Japan. NN Group levert diensten voor pensioenen, verzekeringen, beleggingen en bankieren aan ongeveer 18 miljoen klanten. NN Group bestaat uit NN, Nationale-Nederlanden, ABN AMRO Verzekeringen, Movir, AZL, BeFrank en OHRA.

NN Group wil een positieve bijdrage leveren aan de samenleving, door mensen te helpen hun financiële toekomst veilig te stellen en door maatschappelijk betrokken te zijn. Op het gebied van cultuursponsoring heeft zij een lange geschiedenis, met als doel kunst en cultuur toegankelijk te maken voor een breed publiek. Zo investeert NN Group in culturele samenwerkingsprojecten met Nederlandse musea en kunstenaars. Naast hoofdpartner van het Mauritshuis in Den Haag is NN Group onder andere ook tentoonstellingspartner van het Kunstmuseum in Den Haag en corporate partner van het Nederlands Fotomuseum in Rotterdam.

Hieronder staan we stil bij de creatieve en intensieve samenwerking tussen NN Group en het Mauritshuis.

Bekijk het Mauritshuis met je oren

Talloze schrijvers, filmmakers en fotografen hebben zich al laten inspireren door de meesterwerken in het Mauritshuis. Denk aan de film Girl with a Pearl Earring. Of aan de roman The Goldfinch van Donna Tartt. Muziek mag natuurlijk niet in dit rijtje ontbreken.

We vroegen verschillende singer songwriters of zij zich ook wilden laten inspireren door onze collectie. NN Group ondersteunt deze campagne om zo een jongere diverse doelgroep te bereiken.

Mauritshuis BMO Joya 08

Podcast: Het geheim van het Meisje met de parel

In de podcastserie Het geheim van het Meisje met de parel gaat Splinter Chabot op zoek naar het geheim achter dit iconische schilderij. Wie is ze? Hoe maakte Vermeer dit meesterwerk? Wat maakt haar zo bijzonder? En voor wie heeft Vermeer het geschilderd?

Deze 3-delige podcastserie is een initiatief van Nationale-Nederlanden en is gelanceerd op de dag dat het Meisje met de parel weer thuiskwam uit Amsterdam: 1 april 2023.

Het Geheim Van Het Meisje Met De Parel Podcast (1)

Geurbox

Voor de tentoonstelling Vervlogen - geuren in kleuren maakte het museum de allereerste digitale interactieve kijk- en ruik-rondleiding ter wereld. In samenwerking met NN Group is een geurbox ontwikkeld waarmee je vanaf je bank de rondleiding kunt bekijken, en tegelijkertijd kunt ‘ruiken’ aan de kunstwerken. Tijdens de rondleiding interviewt culinair journalist Joël Broekaert de samensteller van de tentoonstelling Vervlogen, Mauritshuis-conservator Ariane van Suchtelen.

Geurbox Han

Maurits&

Hoe bereik je een jongere doelgroep die niet zo snel een museum bezoekt? Eén van de meest succesvolle activiteiten die we samen met NN group organiseren is Maurits&. Een bekende Nederlander wordt voor een avond uitgenodigd als als gastdirecteur. Hij of zij bepaalt het programma voor die avond. Hierdoor lopen activiteiten uiteen van muziek en dans tot film en theater. Dit zorgt voor tal van bijzondere verhalen en ontmoetingen.

De volgende bekende Nederlanders waren bijvoorbeeld directeur voor één avond: Eva Jinek, Jort Kelder, Humberto Tan, André Kuipers, Jandino Asporaat, Bibian Mentel, Ahmet Polat en Tatjana Almuli

Maurits En Tatjana Almuli In Mauritshuis Den Haag

Bijzondere tentoonstellingen

NN Group draagt ook elk jaar bij aan een tijdelijke tentoonstelling rond een specifiek thema. Dit kan een stroming in de schilderkunst zijn, een vermaarde schilder of een bijzonder onderwerp zoals portretten of stillevens. In ons jubileumjaar (2022) steunde NN Group bijvoorbeeld de tentoonstelling FLASH | BACK.
Zestien topfotografen lieten zich inspireren door de schilderijen uit het Mauritshuis.

Flashback Tentoonstelling Mauritshuis Homepage

Meer informatie

Meer weten over de activiteiten van NN Group op gebied van kunst en cultuur? Lees hier meer over NN Group en cultuursponsoring.