Informatie

Alle informatie pagina resultaten

Collectie

Alle collectie resultaten
Verouderde browser

We zien dat je een verouderde browser hebt. Het kan zijn dat deze site daardoor niet goed weergegeven wordt. We adviseren je om je browser te updaten, indien mogelijk, naar de laatste versie.

Sluiten

George Stubbs - de man achter 'Whistlejacket' en 'Eclipse'

Paardenschilder George Stubbs – in Groot-Brittannië is hij een fenomeen. Hij is een van de belangrijkste 18e-eeuwse Britse kunstenaars en zijn naam hoort zonder twijfel thuis in het rijtje van William Turner, Joshua Reynolds en Thomas Gainsborough. Maar in Nederland is hij nog vrij onbekend. Daar komt met onze nieuwe tentoonstelling George Stubbs – De man, het paard, de obsessie verandering in. Zijn prachtige paardenportretten, waaronder het meesterwerk Whistlejacket, zijn nu te zien in het Mauritshuis. Maar wie was George Stubbs en waar komt zijn fascinatie voor paarden en anatomie vandaan?

schetsportret stubbs

Ozias Humphry, Studie voor een portret van George Stubbs, 1777, Trustees of the Rt Hon. Olive, Countess Fitzwilliam’s Chattels Settlement, by Permission of Lady Juliet Tadgell

De jonge jaren van George Stubbs

George Stubbs (1724-1806) werd geboren in Liverpool en werkte als kind in de leerhandel van zijn vader. Al op jonge leeftijd bleek Stubbs talent voor tekenen te hebben. Een buurman gaf hem botten van dieren, die hij thuis natekende. Zijn interesse in de combinatie van anatomie en kunst werd zo al vroeg gewekt. Stubbs’ vader hoopte dat zijn zoon hem op zou volgen in het familiebedrijf, maar George droomde er op zijn beurt van om kunstenaar te worden. Hij voegde de daad bij het woord en ontwikkelde zich met succes als autodidact tot portretschilder van de plaatselijke elite. Dankzij zijn inkomsten als portretschilder kon Stubbs het zich financieel permitteren om zich daarnaast haast obsessief te storten op zijn grote passie: het schilderen van paarden vanuit een anatomische, zelfs wetenschappelijke basis. Hij was er namelijk van overtuigd dat de bestudering van de natuur noodzakelijk was om ware kunst te kunnen maken. Dit maakt Stubbs bij uitstek een man van zijn tijd: de 'Verlichting'.

De ontwikkeling van paardenschilder George Stubbs

Op twintigjarige leeftijd volgde Stubbs anatomisch onderwijs in een ziekenhuis in York. Hij kreeg les en nam zelf ook het scalpel ter hand. Het was toen gebruikelijk om lichamen van ter dood veroordeelde misdadigers te gebruiken voor ontledingen. Stubbs was een ijverige student en tekende veel.

In het ziekenhuis in York moet hij op het idee zijn gekomen om zich te gaan richten op de anatomie van het paard. Als jonge dertiger trok hij zich zelf anderhalf jaar terug om in een boerderij eigenhandig paardenlichamen te ontleden, waarbij hij elke stap in het proces nauwkeurig beschreef en vastlegde in prachtige tekeningen

Stubbs vestigde zijn reputatie als portrettist van paarden en bleef de rest van zijn lange leven – hij werd 81 jaar oud – paarden schilderen. Met zijn anatomische studies van het paard ten dienste van de kunst, ontwikkelde hij zich tot een ware ‘kunstenaar-wetenschapper’. Toch verlangde ook Stubbs naar de erkenning die gepaard ging met de ‘hogere’ genres, met name de historieschilderkunst. Zijn specialisme kwam perfect van pas: het paard roept meer dan welk ander dier een directe associatie op met verhalen uit de klassieke Oudheid. Stubbs ging daarom ook historiestukken schilderen met paarden als hoofdthema. En zo kreeg hij de erkenning waar hij zo naar verlangde: meer zijn dan alleen dierenschilder.

Lees meer over de paarden van George Stubbs of over zijn obsessie.

 

Stubbs drawing front

George Stubbs, Studie voor ‘De Achtste Anatomische Tabel voor de Spieren van het Paard: oppervlakkige spieren ontleed om delen van het onderliggende skelet te onthullen; ribben, borstbeen en halsaders aan de basis van de nek nu duidelijk’, c. 1756 - 1758, Londen, Royal Academy of Arts

 

Blijf op de hoogte