Manhattan Masters

Rembrandt and Friends from the Frick NYC

Mauritshuis Manhattan Masters Frick Tentoonstelling

29 september 2022 t/m 15 januari 2023

In het hart van New York, prachtig gelegen met zicht op Central Park, prijkt The Frick Collection. Een geliefd museum, geroemd om de hoge kwaliteit van de collectie.

In Manhattan Masters tonen we het mooiste van het mooiste uit de The Frick Collection in New York. De tien schilderijen die we in deze tentoonstelling laten zien verruilden Europa meer dan 100 jaar geleden voor Amerika en zijn sindsdien nooit meer in Europa te zien geweest. Bij hoge uitzondering leent The Frick Collection ze aan ons uit. Onder hen het beroemde Zelfportret van Rembrandt uit 1658.

‘Rembrandts zelfportret uit 1658 is zijn grootste en zijn imposantste’

– Volkskrant

Eén gedroomde Rembrandt

Van de tien schilderijen in de tentoonstelling is Rembrandts Zelfportret uit 1658 hét absolute topstuk. Het meesterwerk is het grootste en ook het meest imponerende zelfportret dat hij ooit maakte.

Rembrandt maakte dit zelfportret toen hij 52 was, in een periode vol tegenslag. Twee jaar eerder was hij failliet verklaard, waardoor hij gedwongen werd om zijn eigen schilderijen te verkopen en te verhuizen. De meester heeft zichzelf afgebeeld in ouderwetse, 16de-eeuwse kledingstukken. Rembrandt verbeeldt zich hiermee als een gevierd schilder uit het verleden. Een schildermuts of palet ontbreekt, maar de goudglanzende stof van Rembrandts cape is niet toevallig gekozen. Rembrandt zal ongetwijfeld in Karel van Manders bekende 'Schilder-Boeck' uit 1604 gelezen hebben hoe beroemde 16de-eeuwse schilders als Jan Gossaert en Lucas van Leyden, vanwege hun hoge status, gekleed gingen in goudkleurige gewaden.

'Sta oog in oog met deze Rembrandt en je kunt alleen maar zwijgen. En zwijmelen.'

Anne-Rose Mater-Bantzinger (journalist)

Vermeers soldaat en het lachende meisje

In het Mauritshuis vind je nu tijdelijk vier Vermeers. Eén van de aantrekkelijkste genrestukken van Johannes Vermeer is te zien in de tentoonstelling Manhattan Masters. De soldaat en het lachende meisje (ca. 1657) werd in 1911 aangekocht door Frick. Het schilderij belicht een tafereel uit het dagelijks leven waarbij een jonge vrouw is geplaatst in het licht, zodat de kijker goed kan zien dat zij volledig is gericht op de soldaat tegenover haar. De vrouw heeft een glas witte wijn in haar handen. Het lijkt onschuldig, maar in het zeventiende-eeuwse Holland werd het drinken van wijn ontmoedigd, je zou er losbandig van worden. Naar de relatie tussen de twee figuren laat Vermeer je als kijker gissen.

Vermeer Soldaat En Lachende Vrouw
De soldaat en het lachende meisje (ca. 1657), The Frick Collection, New York. Foto: Joseph Coscia Jr. Johannes Vermeer

Topstuk van Frans Hals

Het derde overgevlogen topstuk uit New York is Portret van een man door Frans Hals. Over de opdrachtgever is niets bekend: op het portret zijn geen familiewapens of opschriften met leeftijdsvermelding te zien. Wél is bekend dat Hals dit portret aan het eind van zijn leven maakte. Hij was toen achterin de zeventig, en hanteerde een losse en spontane schildertechniek. Het portret heeft een levendig karakter door de brede toetsen witte verf bij het overhemd, de kraag en de manchetten.

Hals Portret Van Een Man
Portret van een man (ca. 1660), The Frick Collection, New York. Foto: Michael Bodycomb Frans Hals

Met dank aan

De tentoonstelling Manhattan Masters wordt mede mogelijk gemaakt door de genereuze steun van: American Friends of the Mauritshuis, Stichting de Johan Maurits Compagnie, Stichting Vrienden van het Mauritshuis, Turing Foundation, Mondriaan Fonds, Marjon Ornstein Fonds, The Netherland-America Foundation en de Bloomberg Philanthropies.

Deze tentoonstelling is mede mogelijk gemaakt door de rijksoverheid: de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed heeft namens de minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap een indemniteitsgarantie toegekend.

Manhattan Masters Sponsoren