Geschonken schilderijen baron van Dedem vanaf september in Mauritshuis te zien

01 sep 2016

Pieter Claesz Stilleven Met Tazza MH1125 Mauritshuis

In het Mauritshuis zijn vanaf vandaag de vijf zeventiende-eeuwse meesterwerken te zien die in 2002 door wijlen Willem baron van Dedem zijn geschonken aan de Stichting Vrienden van het Mauritshuis. Het gaat om Stilleven met tazza van Pieter Claesz, Stilleven met fruit en glazen op een zilveren schaal van Willem Kalf, Braziliaans landschap met een huis in aanbouw van Frans Post, Winterlandschap bij Arnhem van Salomon van Ruysdael en Dansende boeren voor een Boheemse herberg van Roelant Savery. De schilderijen zijn tot en met 31 oktober 2016 te zien in een speciale presentatie ter ere van baron van Dedem. Daarna zullen de meesterwerken een vaste plek krijgen in het museum.

Emilie Gordenker, directeur Mauritshuis: “Deze schenking hoort bij de belangrijkste donaties aan het Mauritshuis. De vijf schilderijen zijn allemaal meesterwerken, stuk voor stuk uitstekende toevoegingen aan de collectie.”

Veertien jaar geleden, op 9 september 2002, ontving de Stichting Vrienden van het Mauritshuis van Willem baron van Dedem de uiterst genereuze schenking van vijf zeventiende-eeuwse schilderijen. Van Dedem droeg het Mauritshuis een warm hart toe en daarnaast speelde de goede relatie met toenmalig directeur Frits Duparc een belangrijke rol bij de schenking. Duparc mocht enkele schilderijen uitkiezen, mits hij kon aantonen dat de collectie van het Mauritshuis er daarmee op vooruitging. Afgesproken werd toen dat de kunstwerken tot zijn overlijden in vruchtgebruik bleven bij Van Dedem. Hij zei destijds zelf over de schenking: “Het geeft veel voldoening te weten dat deze schilderijen hier later zullen komen te hangen, op een plek waar iedereen ze kan zien”. Naar aanleiding van de schenking kreeg Van Dedem twee koninklijke onderscheidingen: de museummedaille en het officierschap in de orde van Oranje-Nassau.

Collectie Van Dedem

De Collectie Van Dedem wordt algemeen beschouwd als de belangrijkste particuliere verzameling van Hollandse en Vlaamse Oude Meesters die de afgelopen decennia in Engeland, waar Van Dedem woonachtig was, bijeen is gebracht. Meer dan vijftig jaar liefdevol verzamelen resulteerde in een onvolprezen schilderijenverzameling waarin alle genres zijn vertegenwoordigd, met een zwaartepunt op het landschap. Museumdirecteuren en -conservatoren hebben Willem en Ronny van Dedem altijd weten te vinden bij het doen van een aanvraag voor een tentoonstelling. Vele musea, waaronder ook het Mauritshuis, profiteerden van Van Dedems generositeit als bruikleengever.

Willem baron van Dedem

Op 26 november 2015 overleed Willem baron van Dedem, op 86-jarige leeftijd. Hij was zeer actief in de kunstwereld, niet alleen als verzamelaar maar ook op vele andere manieren. Hij was voorzitter van The European Fine Art Foundation (TEFAF) en lid van de Raad van Advies van de Vereniging Rembrandt. Daarnaast was hij lid van de Stichting de Johan Maurits Compagnie en was hij betrokken bij de Dutch Masters Foundation. In juni 2014 schonk hij nog een boslandschap van Meindert Hobbema aan het Rijksmuseum.

Speciale presentatie

Naar aanleiding van de schenking werd in 2002 een kleine tentoonstelling ingericht. De vijf meesterwerken vonden tijdelijk een onderkomen in zaal 8, die voor de gelegenheid was omgedoopt in de Willem van Dedem-zaal. Tot en met 31 oktober 2016 worden deze stukken opnieuw in een aparte zaal van het Mauritshuis aan het publiek getoond, in zaal 13. Ditmaal onder het toeziend oog van Duparc, wiens gelaatstrekken zijn vastgelegd in een bronzen buste door Ronny van Dedem.