Lokke Moerel nieuwe voorzitter van Raad van Toezicht Mauritshuis

11 jan 2018

Lokke Moerel nieuwe voorzitter raad van toezicht Mauritshuis

Met ingang van 1 april treedt Lokke Moerel aan als voorzitter van de Raad van Toezicht van het Mauritshuis in Den Haag. Lokke Moerel is advocaat bij het Amerikaanse advocatenkantoor Morrison & Foerster en hoogleraar Global ICT aan de Tilburgse Universiteit, en is een zeer ervaren toezichthouder; zo was zij tot deze maand voorzitter van de Raad van Toezicht van het Wereld Natuur Fonds en is zij bestuurder bij de Vereniging Rembrandt.

Lokke Moerel nieuwe voorzitter van Raad van Toezicht Mauritshuis

Moerel neemt het stokje over van Alex Wynaendts, CEO van Aegon. Onder zijn voorzitterschap werd de succesvolle verbouwing en uitbreiding van het museum gerealiseerd, enkele belangrijke kunstwerken aangekocht en vond een vernieuwend tentoonstellingsprogramma plaats; een uitstekende basis voor de toekomst van het Mauritshuis.

Emilie Gordenker, directeur Mauritshuis: “We hebben een waardevolle tijd achter de rug onder leiding van Alex Wynaendts en zijn hem dankbaar voor zijn jarenlange inzet en betrokkenheid bij de succesvolle ontwikkeling van het museum. Wij zijn verheugd dat Lokke Moerel onze nieuwe voorzitter wordt en denken dat haar uitgebreide bestuurlijke ervaring, haar enthousiasme voor het Mauritshuis en kennis van digitalisering het museum verder zal ontplooien.”

Lokke Moerel is geen onbekende voor het museum en al sinds 4 juni 2015 secretaris van de Raad van Toezicht van het Mauritshuis: “Het Mauritshuis is een prachtig museum dat internationaal voorop loopt in kunsthistorisch en materiaal technisch onderzoek. Het museum staat midden in de Nederlandse samenleving en experimenteert graag met digitale en virtuele innovaties. Ik kijk er naar uit om straks als voorzitter nog intensiever bij dit inspirerende museum betrokken te zijn.”

Raad van Toezicht Mauritshuis

In 2018 zal de samenstelling van de Raad van Toezicht van het Mauritshuis iets wijzigen. Naast de wisseling in voorzitterschap, treden Willem Bröcker (penningmeester) en Quinten Dreesmann (lid) in het begin van het nieuwe jaar af.

Vanaf 1 april 2018 bestaat de Raad van Toezicht uit voorzitter Lokke Moerel, penningmeester Rob Lelieveld (Managing partner bij Ernst & Young), Ila Kasem (Partner bij Van de Bunt Adviseurs), Titia Vellenga (Eigenaar van Artara) en Manfred Sellink (Directeur van het Koninklijk Museum voor Schone Kunsten Antwerpen). De rol van secretaris wordt nog ingevuld.

Mauritshuis

Het Mauritshuis toont het beste van de Nederlandse schilderkunst uit de Gouden Eeuw. In het hart van Den Haag bevindt zich de compacte, maar wereldberoemde collectie. Meesterwerken als Vermeers Meisje met de parel, De anatomische les van dr. Nicolaes Tulp van Rembrandt, Het puttertje van Fabritius en De stier van Potter zijn permanent te zien in de intieme museumzalen van het zeventiende-eeuwse monument.