Mauritshuis kijkt terug op een succesvol en gevarieerd jaar. Museum verwacht 2016 af te sluiten met 410.000 bezoekers

20 dec 2016

Vermeer Meisjemetdeparel Detail Vierkant

Het Mauritshuis kijkt terug op een succesvol en gevarieerd jaar met hoogtepunten als de aankoop van het zeldzame bloemstilleven Vaas met bloemen in een stenen nis van Roelant Savery, de eerste hedendaagse kunsttentoonstelling Vik Muniz: Verso en het bezoek van de Hertogin van Cambridge aan het Mauritshuis voor de tentoonstelling Hollanders in huis . Het museum verwacht 2016 af te sluiten met 410.000 bezoekers en 28.000 voor Galerij Prins Willem V.

Directeur Emilie Gordenker: ‘Dit jaar hebben we met een gevarieerd en vernieuwend programma veel nieuwe bezoekers weten te interesseren voor het Mauritshuis, en bereiken we nu significant meer bezoekers dan voor de verbouwing en uitbreiding van het museum. Dit jaar hebben we ook twee nieuwe werken aan de collectie toegevoegd. En er is een belangrijke nieuwe bestandscatalogus verschenen. Kortom, het was een druk en zeer productief jaar voor het Mauritshuis.’

Directeur Emilie Gordenker met de Hertogin van Cambridge in het Mauritshuis. Foto: Ivo Hoekstra.

Nieuwe bezoekersgroepen

Het Mauritshuis wil een zo breed mogelijk publiek bereiken. Om dit te bereiken is het museum een nieuw programma gestart met ondersteuning van NN Group: Maurits&, een sprankelend after work event voor ‘young professionals’ waar iedere tweede donderdagavond van de maand een spraakmakende persoonlijkheid als directeur wordt aangesteld. Dit jaar kregen o.a. Minister President Mark Rutte, presentator Eva Jinek en wijnkenner Harold Hamersma voor een avond ‘de sleutel’ van het Mauritshuis.

Ook de eerste hedendaagse kunst tentoonstelling Vik Muniz: Verso trok nieuwe bezoekers naar het museum. Het bijzondere project Onvergetelijk Mauritshuis voor mensen met Alzheimer werd eind van het jaar gelanceerd. Elke maand organiseert het museum een rondleiding voor mensen met dementie en hun dierbaren. Buiten het museum weet het Mauritshuis virtueel kunstliefhebbers te verleiden met de nieuwe App Mauritshuis Second Canvas die het mogelijk maakt om Vermeers Meisje met de parel en ‘Het aardse paradijs’ van Brueghel en Rubens tot op de kwaststreek te bekijken op Gigapixel-formaat.

Collectie

De collectie bloemstillevens van het Mauritshuis is internationaal befaamd en dit jaar verder verrijkt met twee waardevolle aanvullingen: het zeldzame bloemstilleven van Roelant Savery Vaas met bloemen in een stenen nis (1615), mede mogelijk gemaakt dankzij de steun van de BankGiro Loterij, de Vereniging Rembrandt en een particuliere donateur; en het schilderij Rozen in een glazen vaas uit 1640-1645 van Jacob van Hulsdonck aangekocht door De Stichting Vrienden van het Mauritshuis en in langdurig bruikleen gegeven aan het museum. In oktober was voor het eerst de groep van vijf schilderijen, gedoneerd aan de Stichting Vrienden van het Mauritshuis door wijlen baron van Dedem, te zien in een speciale presentatie. De werken zijn opgenomen in de vaste presentatie van het museum en vormen een zeer belangrijke toevoeging aan de collectie van het Mauritshuis.

Onderzoek

Jan Steen (1626-1679) is een van de populairste schilders uit de Hollandse Gouden Eeuw. Hij liet een groot oeuvre na van ruim 400 schilderijen. Slechts 10 % daarvan is gedateerd. Dat maakt het moeilijk om grip te krijgen op de chronologie van zijn oeuvre en op de ontwikkeling die hij als schilder doormaakte. Het Mauritshuis heeft een van de belangrijkste verzamelingen (15 schilderijen) van Jan Steen in de collectie. Met het onderzoek hoopt het museum meer inzicht te krijgen in de technische en artistieke ontwikkeling van Jan Steen. Tijdens Hollanders in huis is in de vaste collectie van het museum een presentatie ingericht over het onderzoeksproject. Voor het onderzoeksproject naar de schildertechniek van Jan Steen werkt het Mauritshuis samen met Shell als Partner in Science.

Publicaties

Het Mauritshuis heeft de afgelopen jaren de Hollandse en Vlaamse genrestukken in de collectie uitgebreid kunsthistorisch én materiaal-technisch onderzocht. De nieuwe ontdekkingen en inzichten die dit heeft opgeleverd, zijn opgenomen in de Engelstalige bestandscatalogus Genre Paintings in the Mauritshuis. Deze rijk geïllustreerde publicatie kan beschouwd worden als een nieuw standaardwerk over Hollandse en Vlaamse genreschilderkunst.

Galerij Prins Willem V

Galerij Prins Willem V aan het Buitenhof is een verborgen juweel in het centrum van Den Haag. Ruim 150 oude meesters uit de collectie van het Mauritshuis (waaronder werken van Steen, Rubens en Potter) hangen hier zij aan zij. De bezoekersaantallen in de galerij komen waarschijnlijk 2016 uit op 28.000 bezoekers. Dit jaar was het schilderij Ecce Homo te zien van Andrea Mantegna uit de collectie van Musée Jacquemart-André (Parijs).