Mauritshuis zoekt frappante souvenirs van Meisje met de parel tijdens Maurits& Tracy

06 okt 2017

Mh0670 Vermeer Meisje Met De Parel

Tracy Chavelier, schrijfster van de succesvolle en verfilmde roman Girl with a Pearl Earring, is op donderdagavond 12 oktober gastdirecteur van de volgende editie van Maurits&. Speciaal voor Maurits& Tracy verzamelt het Mauritshuis de meest frappante souvenirs van ‘het meisje’ en maakt voor één avond een kleine presentatie.

Maurits&Tracy

Als schrijfster is Tracy Chavelier voornamelijk bekend geworden door haar roman uit 1998 Girl with a Pearl Earring waarvan wereldwijd 5 miljoen exemplaren verkocht zijn. In 2003 werd het boek verfilmd met in de hoofdrollen Scarlett Johansson en Colin Firth. Haar roman en de verfilming hebben een grote bijdrage geleverd aan de iconische status van dit schilderij van Johannes Vermeer. Speciaal voor het Mauritshuis komt Tracy op 12 oktober uit Londen naar Den Haag om aan het publiek alles te vertellen over haar boek en haar bijzondere relatie met het Meisje met de parel. Ze is een verhalenverteller pur sang en Maurits& Tracy belooft daarmee een inspirerende avond te worden vol kunst, muziek en literatuur.

Oproep: frappante souvenirs van Meisje met de parel

De beeltenis van Meisje met de parel is geregeld het onderwerp op merchandise en dat neemt soms frappante vormen aan: op kopjes, als badeendje, als kerstbal, als badparels, op fietskratjes etc. Ter ere van Maurits& Tracy verzamelt het Mauritshuis een aantal voorbeelden en is op zoek naar ‘bruikleengevers’ die in het bezit zijn van een uniek exemplaar. In het museum wordt voor één avond een presentatie gemaakt met de leukste voorbeelden. Meedoen en aanmelden kan via de website van het museum mauritshuis.nl/Maurits.

Programma Maurits& Tracy

17.30 uur Start ontvangst en registratie
18.15 uur Opening Maurits& Tracy
Vanaf 18.45 uur zijn er verschillende activiteiten waarvoor bezoekers zich op de avond zelf kunnen inschrijven:

1. Rondleiding door Tracy (in het Engels) – Tracy vertelt haar verhaal bij haar vijf favoriete schilderijen.
  2. Tracy’s audiotour (in het Engels) – Luister naar Tracy's verhaal bij haar favoriete schilderijen
  3. Mini-college portretten – De conservator vertelt; ieder portret heeft een eigen verhaal.
  4. Bach op een kussentje – Luister naar de 3e cello suite van Bach door Alexander Warenberg.
  5. Workshop Kort verhaal – Schrijf je eigen verhaal bij één van Tracy’s favoriete schilderijen.
  6. Workshop Hoe maak je een selfie? – Fotograaf Else Kramer leert je een goede selfie maken.
  7. Flitsrondleiding Zuiderburen – Een rondleiding door de tentoonstelling Zuiderburen met één van onze rondleiders.
    21.00 uur Einde van de avond.

Voor het evenement geldt de reguliere toegangsprijs van €14, museumkaarthouders hebben gratis toegang: belangrijk is wel om een plek te reserveren op de gastenlijst, dit kan via Mauritshuis.nl/Maurits. Voor de activiteiten moeten bezoekers zich op de avond zelf aanmelden. Deelname voor de populaire rondleiding door Tracy wordt bepaald door loting.

Maurits&

Maurits& is het maandelijkse ‘after-work-event’ voor cultuurliefhebbers waar je het Mauritshuis ontdekt door de ogen van een spraakmakende persoonlijkheid. Iedere tweede donderdagavond van de maand worden de sleutels voor even uit handen gegeven. Wisselende gastdirecteuren vullen de avond in vanuit hun eigen invalshoek waardoor bezoekers de collectie van het Mauritshuis op net iets andere wijze leren kennen. Tijdens het eerste seizoen van Maurits& verraste bijvoorbeeld Eva Jinek haar gasten met een workshop schilderen naar naaktmodel, hield Jan Taminiau op zaal een inspirerend verhaal over mode geflankeerd door modellen in zijn eigen creaties en gaf Neelie Kroes haar toehoorders inzicht in de positie van de vrouw in de Gouden Eeuw.

Het nieuwe seizoen, dat startte op 12 september 2017 met zangeres Do in de hoofdrol, belooft weer vele inspirerende Maurits&avonden. De volgende gastdirecteuren zijn onder andere Dominic Seldis (cellist en jurylid van tv programma Maestro) en Peter Vandermeersch (hoofdredacteur van het NRC Handelsblad en auteur van Ik Zou Zo Graag Van Jullie Houden).

Maurits& wordt mede mogelijk gemaakt door NN Group, partner in audience development.